heh.pl
Kanał informacyjny Heh.pl


Piątek 19 kwietnia 2024 r.

artykuły | abc komputera (archiwum) | forum dyskusyjne | redakcja


Wtorek, 8 lutego 2005, 13:16

GUS: Jak Polacy korzystają z Internetu?

Średni poziom dostępu do Internetu w krajach Unii Europejskiej wynosi 43%, w Polsce - tylko 26%. Dokładnych danych na ten temat dostarcza ostatnie badanie Głównego Urzędu Statystycznego. Naszym Czytelnikom proponujemy raport GUS-u w pigułce.

W ostatni dzień stycznia br. GUS opublikował wyniki pilotażowych badań, przeprowadzonych zgodnie z wymogami Unii Europejskiej. Badania dotyczyły wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych.

Badanie w gospodarstwach domowych i wśród osób indywidualnych zostało przeprowadzone w pierwszej połowie lipca 2004 r. na reprezentatywnej próbie ok. 4000 gospodarstw domowych i ok. 9000 ich członków w wieku 16-74 lata.

Tworzenie podstaw społeczeństwa informacyjnego

W chwili badania komputer osobisty posiadało 36% gospodarstw domowych, przy czym odsetek ten był znacząco wyższy w mieście (42%) niż na wsi (25%). Stopień wyposażenia w komputery był znacznie zróżnicowany i zależał m.in. od wysokości dochodów.

Posiadaniu komputera przez gospodarstwa domowe mocno sprzyjała obecność dzieci. Ponad 55% rodzin składających się z dwóch osób dorosłych i co najmniej jednego dziecka oraz niewiele mniej, bo 48% rodzin złożonych z jednej osoby dorosłej z dziećmi na utrzymaniu - posiadały komputery. Dla porównania tylko w 19% gospodarstw składających się z dwóch osób dorosłych bez dzieci odnotowano obecność tych urządzeń.

Techniczne możliwości dostępu do Internetu w domu miało 26% wszystkich gospodarstw domowych w Polsce. Na terenach miejskich odsetek ten wynosił 31%, a na wsi 15%. Także w tym przypadku obecność dzieci w rodzinie była istotnym czynnikiem sprzyjającym posiadaniu dostępu do Internetu w domu.

Spośród siedmiu możliwości, najważniejszymi przyczynami nieposiadania dostępu do Internetu były: zbyt wysokie koszty zarówno dostępu (np. opłaty telefoniczne) - 77%, jak i sprzętu - 75%, brak niezbędnych umiejętności - 56%, brak potrzeby korzystania z Internetu - 44%. Z Internetu w domu nie korzystało 19% respondentów, ponieważ miało dostęp do Sieci w innym miejscu.

Szybki i bezpieczny Internet

Prawie jedna trzecia gospodarstw domowych (32%) mających techniczne możliwości dostępu do Internetu wykorzystywała łącza szerokopasmowe (pozwalające na przesyłanie danych z prędkością przekraczającą 128kb/s), a 36% korzystało z modemu analogowego. Dostęp szerokopasmowy był znacznie bardziej rozpowszechniony w miastach (37%) niż na wsi (9%).

W okresie od lipca 2003 r. do czerwca 2004 r. problemy związane z bezpieczeństwem sieci napotkało 45% osób korzystających z Internetu.

Najczęściej było to otrzymywanie niechcianych wiadomości e-mail lub ataki wirusów komputerowych powodujących stratę danych i czasu. Problemy te dotknęły odpowiednio 35% i 29% respondentów. Nielegalnego wykorzystania swoich danych osobowych doświadczyło 2% Internautów, a 0,3% padło ofiarą wyłudzenia płatności na skutek wykorzystania karty płatniczej.

Problemy związane z bezpieczeństwem korzystania z Internetu:



Najczęściej stosowanymi środkami ostrożności przy korzystaniu z Internetu były: zainstalowanie programu antywirusowego lub jego aktualizacja (także automatyczna) - zadeklarowało je odpowiednio 48% i 35% Internautów. Co czwarty użytkownik Internetu stosował metody identyfikacji on-line, takie jak podanie PIN-u, hasła oraz podpis elektroniczny, a 14% zainstalowało lub uaktualniało specjalny sprzęt lub oprogramowanie zabezpieczające np. firewall.

Środki ostrożności podejmowane przez Internautów:



Inwestowanie w ludzi i rozwój kompetencji informatycznych

Z badań wynika również, że pośród osób w wieku 16-74 lata, które korzystały z komputera, 54% kobiet i 42% mężczyzn brało udział w kursach komputerowych.

Umiejętności obsługi komputerów wg płci



Stymulowanie korzystania z Internetu

Osoby korzystające z Internetu w celach prywatnych przede wszystkim poszukiwały informacji i korzystały z serwisów on-line (86%) oraz używały sieci do komunikowania się (83%).

Osoby, które kontaktowały się z władzami publicznymi za pośrednictwem Internetu najczęściej poszukiwały informacji na stronach internetowych instytucji publicznych (41%). Znacznie mniej respondentów pobierało formularze urzędowe z Internetu (19%) lub korzystało z możliwości wysłania wypełnionych formularzy (12%).

Prawie jedna piąta wszystkich osób (18%), które korzystały z Internetu, poszukiwała w sieci informacji dotyczących zdrowia, żywienia, profilaktyki itp. na swój użytek lub dla swoich bliskich. Bardzo rzadko Internauci korzystali z usług związanych z ochroną zdrowia, takich jak zamawianie wizyt lekarskich lub uzyskanie on-line porady od lekarza - odsetek takich osób nie przekracza 1%.

Spośród osób korzystających z Internetu w ciągu 12-u miesięcy poprzedzających badanie 14% zamawiało za pomocą tej sieci towary lub usługi na użytek prywatny.

Rodzaje produktów zamawianych przez Internet



Osoby, które miały dostęp do Internetu, lecz nie dokonywały za jego pośrednictwem zakupów, najczęściej jako powód zgłaszały, że wolały dokonywać zakupów osobiście (87%) lub nie miały takiej potrzeby (83%). Spośród nich 44% było przyzwyczajonych do kupowania w zwykłych sklepach lub wykazywało lojalność w stosunku do sprzedawców, a 39% nie darzyło zaufaniem sprzedaży internetowej.

Wyniki badań dotyczące wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach przedstawiamy w oddzielnym tekście:

GUS: Polskie firmy a Internet

Źródło: www.di.com.pl
Anna Wasilewska-Śpioch


Wersja do druku
Poleć znajomym: Udostępnij

Podobne tematy


Starsze

08.02.2005 r.

Google w sądzie, 13:10

07.02.2005 r.

X3M and GPU/Chipset Waterblocks @ systemcooling.com, 22:14


Nowsze

08.02.2005 r.

GUS: Polskie firmy a Internet, 13:23

10.02.2005 r.

Koniec z anonimowymi wybrykami w Sieci?, 20:04


Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.


Brak komentarzy. Może warto dodać swój własny?



Autor:  










Copyright © 2002-2024 | Prywatność | Load: 4.25 | SQL: 27 | Uptime: 90 days, 3:06 h:m | Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl