heh.pl
Kanał informacyjny Heh.pl


Sobota 27 kwietnia 2024 r.

artykuły | abc komputera (archiwum) | forum dyskusyjne | redakcja


Wtorek, 8 lutego 2005, 13:23

GUS: Polskie firmy a Internet

Poziom dostępu do Internetu w przedsiębiorstwach krajów UE jest bardziej wyrównany niż w przypadku gospodarstw domowych. W Polsce wynosi 85% i nie odbiega znacząco od średniej europejskiej (89%). Główny Urząd Statystyczny dokładnie zbadał wykorzystanie Internetu w polskich firmach, my zaś proponujemy naszym Czytelnikom raport GUS-u w pigułce.

W ostatni dzień stycznia br. GUS opublikował wyniki pilotażowych badań, przeprowadzonych zgodnie z wymogami Unii Europejskiej. Badania dotyczyły wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych.

Badanie w przedsiębiorstwach zostało przeprowadzone w maju 2004 r. na reprezentatywnej próbie ok. 6000 przedsiębiorstw, w których liczba pracujących wynosiła 10 i więcej osób.

Tworzenie podstaw społeczeństwa informacyjnego

W chwili badania wykorzystywało komputery 92% przedsiębiorstw, a 85% posiadało dostęp do Internetu. Jeśli przyjrzymy się badanym przedsiębiorstwom pod kątem prowadzonej przez nie działalności, to okaże się, że prym wśród nich wiodły firmy informatyczne - 100% wykorzystywało komputery i miało dostęp do Internetu. Na drugim miejscu uplasowały się przedsiębiorstwa prowadzące działalność filmową, radiową i telewizyjną - odpowiednio 97% i 96%.

Najniższy odsetek odnotowano wśród firm z sekcji "Budownictwo" - 88% wykorzystywało komputery, a 82% posiadało dostęp do Internetu, a także w sekcji "Hotele i inne obiekty noclegowe turystyki" - odpowiednio 87% i 83%.

W badanych przedsiębiorstwach przynajmniej raz w tygodniu z komputera korzystało 33% pracujących, 21% używało komputera z dostępem do Internetu. Największy odsetek osób wykorzystujących w swojej pracy komputery, w tym z dostępem do Internetu, zaobserwowano wśród przedsiębiorstw zaklasyfikowanych do działu "Informatyka" - odpowiednio 94% i 88%, najniższy natomiast w sekcjach "Przetwórstwo przemysłowe" - 22% i 14% oraz "Budownictwo" - 21% i 15%.

Szybki i bezpieczny Internet

Wśród dużych przedsiębiorstw, które zadeklarowały posiadanie dostępu do Internetu, 79% dysponowało dostępem szerokopasmowym, a 60% łączyło się z Siecią przez modem analogowy. W przedsiębiorstwach średnich 47% wykorzystywało łącze szerokopasmowe, a 60% - przez modem analogowy. W przedsiębiorstwach małych tylko 21% deklarowało szerokopasmowy dostęp do Internetu, a 50% miało dostęp poprzez modem analogowy.

Problemy z utrzymaniem bezpieczeństwa sieci lub danych w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie zgłosiło 26% przedsiębiorstw posiadających dostęp do Internetu, w tym 48% przedsiębiorstw dużych, 29% średnich i 24% małych.

Przedsiębiorstwom posiadającym dostęp do Internetu najbardziej utrudniało pracę zawirusowanie komputerów powodujące utratę danych lub stratę czasu - zetknęło się z tym 48% dużych, 29% średnich oraz 23% przedsiębiorstw małych.

Dostęp osoby nieupoważnionej do komputerowych systemów zgłosił 1% przedsiębiorstw we wszystkich badanych klasach wielkości. Szantaż lub pogróżki związane z zagrożeniem bezpieczeństwa danych lub oprogramowania stosowanego w przedsiębiorstwach odnotowało 0,3% dużych i średnich oraz 0,1% przedsiębiorstw małych.

Rodzaje zabezpieczeń stosowanych przez przedsiębiorstwa z dostępem do Internetu według wielkości



Inwestowanie w ludzi i rozwój kompetencji informatycznych

Z badań wynika, że 36% przedsiębiorstw wykorzystywało Internet w celach szkoleniowych i edukacyjnych, z tego 56% dużych, 46% średnich i 32% małych.

Najwięcej przedsiębiorstw wykorzystujących Internet w celach szkoleniowych odnotowano w dziale "Informatyka" - 70%, natomiast najmniej w sekcji "Hotele i inne obiekty noclegowe turystyki" - 32%. W pozostałych rodzajach działalności odsetek ten kształtował się pomiędzy 34% a 43%.

Stymulowanie korzystania z Internetu

W 2003 r. zamówienia na towary i usługi (nie licząc zamówień składanych pocztą elektroniczną) złożyło 10% wszystkich przedsiębiorstw.

Przedsiębiorstwa dokonujące zakupów przez Internet, w tym płacące za zamówienia w trybie on-line według wielkości



Wśród zbadanych przedsiębiorstw sprzedaż przez Internet kształtowała się na poziomie 4%, z czego z tej formy sprzedaży korzystało 5% przedsiębiorstw dużych oraz 4% przedsiębiorstw małych i średnich.

Przedsiębiorstwa dokonujące sprzedaży przez Internet, w tym otrzymujące płatności w trybie on-line według wielkości



Wyniki badań dotyczące wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w gospodarstwach domowych przedstawiamy w oddzielnym tekście:

GUS: Jak Polacy korzystają z Internetu?


Źródło: www.di.com.pl
Anna Wasilewska-Śpioch


Wersja do druku
Poleć znajomym: Udostępnij

Podobne tematy


Starsze

08.02.2005 r.

GUS: Jak Polacy korzystają z Internetu?, 13:16

Google w sądzie, 13:10


Nowsze

10.02.2005 r.

Koniec z anonimowymi wybrykami w Sieci?, 20:04

15.02.2005 r.

Teleoszuści, 14:56


Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.


Brak komentarzy. Może warto dodać swój własny?



Autor:  










Copyright © 2002-2024 | Prywatność | Load: 2.26 | SQL: 22 | Uptime: 185 days, 15:00 h:m | Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl