heh.pl
Kanał informacyjny Heh.pl


Piątek 29 marca 2024 r.

artykuły | abc komputera (archiwum) | forum dyskusyjne | redakcja


Środa, 28 września 2005, 09:04

Telefonowanie przez Internet - VoIP inaczej

Technologia telefonii VoIP to nie tylko rozmowy via komputer osobisty. Technologia VoIP obejmuje ogólnie przesył głosu w sieciach teleinformatycznych IP. Na korzystanie z tej technologii pozwalają nie tylko komputery PC z odpowiednim oprogramowaniem, ale również specjalizowane, dedykowane urządzenia - telefony IP, działające częstokroć w dedykowanych sieciach komputerowych, przeznaczonych wyłącznie do obsługi usług telefonii IP. Z zalet technologii VoIP można również korzystać używając telefonów działających w tradycyjnych, komutowanych sieciach telekomunikacyjnych.

Mix czyli telefon-VoIP-telefon

Najpopularniejszą techniką wykorzystującą tradycyjną telefonię i podstawową zaletę telefonii VoIP czyli niską cenę połączeń są połączenia kombinowane. W usługach tych sieć komputerowa jest wykorzystywana wyłącznie do połączeń pomiędzy centralami lub bramkami. Użytkownik korzystając z takich usług wybiera numer tradycyjnego telefonu lokalnej bramki, po czym podaje pełny numer abonenta w innym kraju z którym zamierza się połączyć. Jest wówczas łączony poprzez sieć komputerową z bramką najbliższą odbiorcy, znajdującą się najczęściej w wybranej strefie numeracyjnej w kraju docelowym połączenia.

Usługi kombinowane realizowane są najczęściej w systemie pre-paid - użytkownik wykupuje kartę z kodem. Po wykupieniu karty należy zadzwonić pod numer lokalnej bramki operatora VoIP, korzystając z dowolnego aparatu telefonicznego (telefonu domowego, telefonu komórkowego, budki telefonicznej) z wybieraniem tonowym. Po podaniu odpowiedniego kodu wystarczy wybrać dowolny zagraniczny numer telefonu i rozmawiać, aż do wyczerpania limitu określonego wartością wykupionej karty.

Niektórzy klasyczni operatorzy telekomunikacyjni wprowadzili również dodatkowo połączenia międzynarodowe realizowane w technologii VoIP jako alternatywę cenową dla tradycyjnych połączeń. Aby skorzystać z tańszego połączenia międzynarodowego, wystarczy na ogół przez właściwym numerem zagranicznego abonenta wybrać dodatkowy numer, łączący rozmowę poprzez sieć VoIP. Oczywiście taka usługa oferuje tańszą rozmowę kosztem jej jakości - połączenie VoIP może mieć jakość gorszą od tradycyjnego połączenia, jednak na ogół jego jakość jest dla użytkownika satysfakcjonująca (uwzględniwszy jego niską cenę).


Więcej niż VoIP czyli telefon w sieci komputerowej

Telefonia IP jest często utożsamiana z technologią VoIP. Tymczasem rozwiązania VoIP opierają się na tradycyjnych łączach telefonicznych i klasycznych centralach, a sieć komputerowa wykorzystywana jest wyłącznie do połączeń pomiędzy centralami lub użytkownikami. W przypadku VoIP redukcja kosztów usług telekomunikacyjnych jest ograniczona tylko do jednego - obniżenia kosztów rozmów telefonicznych. Technologia VoIP jest nadal wykorzystywana w systemach telefonii IP, lecz stanowi w nich tylko część większego, całościowego rozwiązania. Telefonia IP to telefonia nowej generacji wykorzystująca do realizacji łączności telefonicznej wyłącznie infrastrukturę sieci IP.

Telefonia IP jest sposobem komunikacji głosowej w sieciach teleinformatycznych, wykorzystującym przy przesyłaniu głosu mechanizm identyczny jak przy przesyle danych - tzw transmisję pakietową i korzystającym z tej samej sieci, która wykorzystywana jest do transmisji danych. Tradycyjna telefonia korzysta z własnej sieci telefonicznej.

W sieci przesyłany głos jest strumieniem pakietów danych cyfrowych, a zatem urządzenia telefonii IP działają jak dowolna aplikacja sieciowa - klient e-mail czy przeglądarka WWW. Z punktu widzenia użytkownika, telefon IP jest funkcjonalnym odpowiednikiem tradycyjnego cyfrowego aparatu telefonicznego, podłączanym jednak wprost do sieci komputerowej. Komunikacja pomiędzy urządzeniami telefonicznymi odbywa się za pomocą protokołu IP, co umożliwia przekaz za pośrednictwem sieci teleinformatycznych LAN, MAN czy WAN.

Poza prowadzeniem rozmów telefony IP pozwalają na realizowanie standardowych funkcji dostępnych w tradycyjnej telefonii - połączeń konferencyjnych, zawieszania i przenoszenia połączeń, prezentacji numeru lub imienia i nazwiska osoby dzwoniącej.

Początkowo prace nad telefonią IP skupiały się nad produktami obniżającymi koszty rozmów międzymiastowych i międzynarodowych, obecnie jednak telefonia IP jest już postrzegana jako w pełni funkcjonalna alternatywa dla tradycyjnych usług telefonicznych. W telefonii IP dużo prościej można zaimplementować takie usługi jak telekonferencje, które w klasycznych sieciach telefonicznych sprawiają wiele problemów. Technologia telefonii IP może także w wielu przypadkach znacznie obniżyć koszty utworzenia sieci, administracji i utrzymania systemu, co sprawia, że wiele firm próbuje wprowadza rozwiązania telefonii IP we własnych wewnętrznych sieciach telefonicznych.

Firmy zajmujące się badaniem i prognozowaniem rynku wyrażają pogląd, iż telefonia IP w ciągu najbliższych kilku lat zdominuje rynek telefonów biurowych. Telefony IP nie są zatem ciekawostką technologiczną - są już w pełni funkcjonalnym, efektywnym narzędziem telekomunikacyjnym. Ze względu na swoje podstawowe cechy, telefonia IP jest w pierwszym rzędzie predestynowana do zastosowań biznesowych - jako wewnętrzne, zintegrowane rozwiązanie telekomunikacyjne w dużych firmach. Jednak operatorzy telekomunikacyjni coraz częściej zawierają usługi telefonii IP w ofertach dla klientów indywidualnych.


Na świecie

Według ocen firmy analitycznej Point Topic większość użytkowników usług telefonii IP spotkać można w Japonii, w którym to kraju ich liczba szacowana jest na 7,2 mln osób (spośród 11 mln korzystających z tej technologii na całym świecie). Głównym dostawcą rozwiązań VoIP jest w tym regionie firma Yahoo Softbank. Drugim pod względem liczebności użytkowników rejonem w którym następuje gwałtowny rozwój sektora usług głosowych jest Ameryka Północna - w obszarze tym z telefonii IP korzysta 2,1 mln użytkowników. Vonage, jeden z większych dostawców rozwiązań IP w regionie zanotował w ciągu pierwszego kwartału 2005 roku przyrost liczby abonentów na poziomie 38 procent. Również w Kanadzie główni operatorzy telekomunikacyjni planują wdrożyć usługi głosowych połączeń IP do końca tego roku.

W Europie najwięcej użytkowników głosowych usług IP jest we Francji. W kraju nad Sekwaną z dobrodziejstw telefonii IP korzysta 1,2 mln użytkowników, których obsługują spółki Free, Neuf oraz France Telecom.

Zdaniem firmy analitycznej IDC, w roku 2010 każdy liczący się operator telekomunikacyjny będzie zmuszony świadczyć usługi w oparciu o protokół IP. Usługi telefonii IP początkowo - jak każda nowość telekomunikacyjna - dostępne były głównie w ofercie dla biznesu, jednak technologia VoIP rozwijając się, trafia również do propozycji dla klientów indywidualnych.


... i w Polsce

W Polsce usługi telefonii IP świadczą więksi dostawcy usług internetowych tudzież operatorzy sieci IP. Do wprowadzenia usług telefonii IP przymierzają się też tradycyjni operatorzy telekomunikacyjni. Wprowadzenie takich usług do swej oferty zapowiedziała już Netia. Według nieoficjalnych informacji, także Telekomunikacja Polska zamierza pójść w ślady jej właściciela czyli France Telecom i wprowadzić do swej oferty telefonię IP, pozwalającą na nielimitowane wykonywanie połączeń w ramach sieci TP w zamian za podwyższony abonament za Neostradę.

źródło : eGospodarka.pl

Wersja do druku
Poleć znajomym: Udostępnij

Podobne tematy


Starsze

28.09.2005 r.

VoIP podbija Amerykę, 9:01

27.09.2005 r.

"Długopisy" Sanyo, 17:36


Nowsze

29.09.2005 r.

Google i NASA w duecie, 23:15

30.09.2005 r.

Radca prawny Allegro przed sądem, 17:32


Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.


Brak komentarzy. Może warto dodać swój własny?



Autor:  










Copyright © 2002-2024 | Prywatność | Load: 5.15 | SQL: 19 | Uptime: 327 days, 23:10 h:m | Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl