Środa, 16 grudnia 2009, 10:28
KE zgadza się na pomoc Poczcie Polskiej
Narodowy operator pocztowy może liczyć na zastrzyk gotówki - Komisja Europejska zgodziła się na przyznanie Poczcie Polskiej rekompensat z tytułu świadczenia usług powszechnych.Poczta Polska, na mocy przepisów prawa, wyznaczona została na operatora pocztowego, świadczącego usługi powszechne na terytorium całego państwa. Ponieważ jednak część z nich nie jest rentowna (jak np. utrzymywanie urzędów pocztowych na terenach wiejskich), firmie przysługuje odpowiednia rekompensata finansowa. Podobnie, jak ma to miejsce w przypadku Telekomunikacji Polskiej.
Ponieważ jednak tego typu rekompensata ma charakter pomocy publicznej, zgodę na jej wypłacanie musiała wyrazić Komisja Europejska. Polska odpowiednie dokumenty przedstawiła w Brukseli już w kwietniu 2004 roku, a więc jeszcze przed przystąpieniem naszego kraju do Unii Europejskiej. Postępowanie zostało zamknięte 9 stycznia 2007 roku w odniesieniu do lat 2004-2005, gdyż PP nie otrzymała w tamtym okresie żadnych rekompensat.
Teraz Komisja zatwierdziła plan wypłaty rekompensat na lata 2006-2011, uznając, że zaproponowany przez polski rząd mechanizm jest zgodny z art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Polska jednak musi spełnić pewne warunki.
Konieczne jest wprowadzenie odpowiednich poprawek do ustawy regulującej obowiązek świadczenia usług publicznych przez Pocztę Polską tak, by uniemożliwić wypłatę zbyt wysokiej rekompensaty, która mogłaby finansować inne usługi świadczone przez narodowego operatora. Zmiany wymagają także ustalenia dotyczące zwrotów nadwyżek rekompensat.
Na mocy tej decyzji Komisji Europejskiej Polska może wypłacać rekompensaty do 31 grudnia 2011 roku.
Pocztę Polską ta informacja na pewno bardzo ucieszy. Firma boryka się bowiem z bardzo poważnymi problemami finansowymi - bieżący rok może zakończyć ze stratą nawet 215 milionów złotych, co jednak tylko w części wynika z obowiązków ustawowych nałożonych na nią. Znacznie poważniejszymi problemami są przerost zatrudnienia, nieefektywne zarządzanie, a także nieterminowość dostarczania przesyłek, co niedawno wytknięte zostało w raporcie Najwyższej Izby Kontroli.
Michał Chudziński
Wersja do druku
Podobne tematy
TOP100 najpopularniejszych haseł w polskiej Wikipedii
, 02.01.2013 r.
Koniec monopolu Poczty Polskiej od 2013 roku
, 25.09.2012 r.
GIODO zapowiedział kontrolę Poczty Polskiej
, 13.11.2008 r.
Mity polskiej telekomunikacji ujawnione?
, 07.10.2004 r.Starsze
Broadcom: Film HD z komórki już za dwa lata, 20:09
Święta na Facebooku, 13:00
Nowsze
PS3 wciąż przynosi straty, 11:15
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Brak komentarzy. Może warto dodać swój własny?
Copyright © 2002-2024 | Prywatność | Load: 1.53 | SQL: 14 | Uptime: 141 days, 20:08 h:m |
Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl