Piątek, 21 kwietnia 2006, 00:49
Internet pędzi do przodu
Polski Internet pędzi pełną parą. Ponad 3 mld zł wydanych na zakupy w Internecie, 140 mln zł na reklamę online - oto obraz polskiego e-rynku w 2005 rokuOpublikowany wczoraj raport organizacji Interactive Advertising Bureau Polska (skupia firmy działające w branży internetowej) roztacza obraz rynkowego boomu nad Wisłą. W ubiegłym roku przybyło w Polsce pół miliona Internautów, jest ich już prawie 10 mln. Z Internetu korzysta trzy czwarte osób w wieku 15-19 lat. W dużych miastach (powyżej pół miliona) dostęp do sieci ma już prawie 40 proc. mieszkańców. Czas, jaki Polacy spędzają w sieci, zwiększył się w ciągu ostatniego roku niemal dwukrotnie i jest to już średnio 22,5 godz. miesięcznie.
To powód do zadowolenia dla właścicieli portali i serwisów internetowych oraz innych firm żyjących z reklamy online. Jak podaje IAB, coraz większe pieniądze na reklamę w internecie skłonne są wykładać firmy produkujące żywność i artykuły codziennego użytku. Jeszcze dwa-trzy lata temu niemal zupełnie unikały one promocji w nowym medium. Teraz dostarczają prawie 20 proc. wartości rynku e-reklamy. A rynek ten osiągnął w zeszłym roku poziom 140 mln zł (mowa tylko o wydatkach gotówkowych, bez barterów). To wzrost aż o 60 proc. w porównaniu z rokiem 2004 i znacznie lepszy wynik od prognoz samej IAB. Reklama w internecie w zeszłym roku stanowiła już 3 proc. wszystkich wydatków reklamowych w polskich mediach.
Zdaniem specjalistów IAB w tym roku tempo wzrostu polskiej e-reklamy wcale nie zmaleje. Spodziewają się, że do grona internetowych reklamodawców dołączą m.in. małe i średnie firmy (na Zachodzie masowo korzystają one z reklamy w wyszukiwarkach, a w Polsce wciąż nie mogą się do tego przekonać) oraz branża turystyczna. Tegoroczną wartość naszego rynku e-reklamy autorzy raportu prognozują na 210 mln zł, a przyszłoroczną aż na 300 mln zł.
Coraz większy tort do podziału mają także e-handlowcy. Obroty w polskim detalicznym handlu elektronicznym wyniosły w zeszłym roku 3,1 mld zł, co oznacza, że po raz pierwszy w historii internet przejął 1 proc. całego handlu detalicznego w kraju. Większość z tej kwoty - około 1,8 mld zł - to handel na aukcjach internetowych (lwia część tego rynku należy do serwisu Allegro.pl). Pozostałe 1,3 mld zł wpłynęło do e-sklepów i serwisów usługowych. IAB podkreśla, że ich oferta staje się coraz bogatsza, a klienci mają coraz mniej oporów przy płaceniu w internecie kartami.
To, że polski rynek internetowy ma dobre perspektywy, potwierdzają zeszłoroczne decyzje światowych gigantów - swoje placówki w Polsce otworzyły eBay (aukcje) i Google (wyszukiwarka).
Wersja do druku
Podobne tematy
Oszuści coraz częściej rozprzestrzeniają wiadomości spamowe i phishingowe z legalnych stron internetowych firm
, 25.08.2019 r.
Zainteresowanie sklepami internetowymi wśród dzieci rośnie trzykrotnie wraz ze zmianą sposobu wyszukiwania towarów
, 15.06.2019 r.
Liczba szkodliwego oprogramowania atakującego urządzenia Internetu Rzeczy wzrosła ponad dwukrotnie w 2017 r.
, 19.09.2017 r.
Portale (nie)społecznościowe: zazdrość o znajomych internetowych pogarsza samopoczucie użytkowników
, 24.02.2017 r.
10 praktycznych porad w Dniu Bezpiecznego Internetu
, 09.02.2017 r.Starsze
DVD Walkman firmy Sony, 18:55
TSMC zbuduje nowe fabryki, 18:48
Nowsze
Termometr na podczerwień, 0:50
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Brak komentarzy. Może warto dodać swój własny?
Copyright © 2002-2024 | Prywatność | Load: 0.91 | SQL: 13 | Uptime: 141 days, 23:33 h:m |
Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl