Data: Piątek, 4 lipca 2008, 19:25

Ciężkie czasy dla NVIDII?


Mb spodziewa się, że na usługi gwarancyjne związane z poprzednią generacją chipsetów i GPU mobilnych będzie musiała wydać 150-200 mln dolarów.

Takie informacje znalazły się w raporcie finansowym złożonym zgodnie z wymaganiami nowojorskiej giełdy. Po jego opublikowaniu walory spółki straciły około 25% wartości.

Mniejsze niż spodziewane mają być także przychody – NVIDIA zredukowała prognozę do poziomu 875-950 mln dolarów. Początkowo producent spodziewał się wpłynięcia na konta 1,1 mld USD.

Wyszczególnione w raporcie powody zmniejszenia przychodów to opóźnione masowe wprowadzenie na rynek nowej generacji chipsetów, konieczność dostosowania cen GPU do oferty konkurencji oraz „osłabienie popytu na rynkach całego świata”.

Kłopoty związane z wydatkami na usługi gwarancyjne: naprawę, zwroty, wymianę oraz inne powiązane koszta wynikają z użycia "słabego" materiału do produkcji wybranych GPU oraz chipsetów przeznaczonych do notebooków. W określonych warunkach materiał ten zawodzi, doprowadzając do wyższej niż normalnie odnotowywanej awaryjności.

W praktyce oznacza to, że układy te przegrzewają się, co prowadzi do ich awarii. NVIDIA wprowadziła już w życie plan awaryjny – system chłodzenia pracuje non-stop od chwili uruchomienia komputera – trudno jednak oczekiwać, by ze względu na generowany hałas spotkał się on z entuzjazmem ze strony użytkowników.

NVIDIA nie chce zdradzić, które układy okazały się być podatne na awarie. Nie podano też do informacji publicznej, w których modelach komputerów przenośnych można znaleźć felerne chipy.

Producent zapewnia, że zaczął już wykorzystywać w produkcji bardziej wytrzymałe materiały. Mimo to, w sprawozdaniu znalazło się zdanie: „Nie można zagwarantować, że nie odkryjemy defektów w innych produktach MCP lub GPU”.

Michał Tomaszkiewicz
| Drukuj | Zamknij |