Data: Wtorek, 23 sierpnia 2016, 10:39

Cyberprzestępcy rekrutują pracowników z branży telekomunikacyjnej w celu przeprowadzania ataków wewnątrz firm


Cyberprzestępcy wykorzystują wewnętrznych „szpiegów” w celu uzyskania dostępu do sieci telekomunikacyjnych oraz danych abonentów, rekrutując niezadowolonych lub nielojalnych pracowników takich firm lub szantażując personel przy użyciu kompromitujących informacji uzyskanych z otwartych źródeł. Takie są wyniki raportu analitycznego Kaspersky Lab dotyczącego zagrożeń bezpieczeństwa dla branży telekomunikacyjnej.

Dostawcy usług telekomunikacyjnych stanowią popularny cel cyberataków. Obsługują i zarządzają globalnymi sieciami, transmisją głosową oraz danych, jak również przechowują ogromne ilości poufnych danych. To czyni takie firmy niezwykle atrakcyjnym celem cyberprzestępców zainteresowanych uzyskaniem korzyści finansowych oraz sponsorowanych przez rządy ugrupowań przeprowadzających ataki ukierunkowane, a nawet konkurencji.

W celu osiągnięcia swoich celów cyberprzestępcy często wykorzystują pracowników atakowanych organizacji jako „narzędzia” do przeprowadzania ataków, które pomoże im uzyskać dostęp do sieci firmy telekomunikacyjnej i przeprowadzić szkodliwe działania. Z nowego badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab i B2B International wynika, że 28% wszystkich cyberataków i 38% ataków ukierunkowanych ma związek ze szkodliwą aktywnością pracowników atakowanych firm. W raporcie zbadano popularne sposoby rekrutowania pracowników atakowanych firm do udziału w kampaniach przestępczych związanych z branżą telekomunikacyjną i pokazano, do czego wykorzystywane są takie osoby.


Metoda szantażu zyskała na popularności po incydentach naruszenia bezpieczeństwa danych online, takich jak wyciek danych klientów serwisu Ashley Madison. Dzięki takim wyciekom atakujący uzyskują materiał, który mogą wykorzystać w celu zastraszenia ofiar lub postawienia ich w kłopotliwej sytuacji.

Według badaczy z Kaspersky Lab jeśli planowany jest atak na dostawcę usług telefonii komórkowej, przestępcy będą szukali pracowników, którzy mogą zapewnić szybki dostęp do danych firmowych i dotyczących abonentów lub będących w stanie pomóc w zduplikowaniu karty SIM. Jeśli cel ataków stanowi dostawca usług internetowych, przestępcy będą próbowali zidentyfikować osoby, które mogą umożliwić uzyskanie informacji o wewnętrznej infrastrukturze IT ofiary.

Jednak opisywane zagrożenia mogą przyjąć wszelkie formy. Badacze z Kaspersky Lab zaobserwowali dwa nietypowe przykłady. W pierwszym przypadku fałszywy pracownik firmy z branży telekomunikacyjnej spowodował wyciek obejmujący rozmowy telefoniczne 70 milionów więźniów, z których wiele stanowiło naruszenie tajemnicy adwokackiej. W innym przypadku inżynier pomocy technicznej został zauważony na popularnym podziemnym forum DarkNet, gdzie przechwalał się swoimi możliwościami przechwycenia SMS-ów zawierających hasła jednorazowe do uwierzytelnienia dwuskładnikowego wymaganego w celu zalogowania się do kont klientów w popularnym serwisie finansowym.

| Drukuj | Zamknij |