Temat
Ustawienie Głośników - Faq
83.16.88.* napisał:
USTAWIENIE ZESTAWU GŁOŚNIKOWEGOUstawienie głośników ma ogromne znaczenia dla jakości odtwarzanego dźwięku. Najczęściej ustawiamy głośniki tam, gdzie nam pasuje. To błąd. Ustawiając głośniki musimy wziąć pod uwagę kilka szczegółów. Nawet jeśli pomieszczenie, w którym chcemy ustawić nasze głośniki wydaje się nam do tego celu niezbyt dobrym miejscem, możemy wybrać takie ich ustawienie, które pozwoli nam wydobyć z nich jak najwięcej.
Głośniki przednie

* Prawidłowe wymierzenie odległości: musimy zmierzyć szerokośc pokoju od ściany do boków telewizora. Jeśli telewizor stoi w centralnej części między ścianami, ustaw lewy w odległosci 1/3, a prawy 2/3 szerokości pokoju. Głośnik centralny powinien być wtedy ustawiony pomiędzy przednimi głośnikami.

Co zrobić, gdy źródło obrazu ustawione jest w rogu pomieszczenia


Wysokość przednich głośników

Głośniki przednie i potrzeba ich przechylenia


Ustawienie monitorków - nie tylko studyjnych
* Uszy powinny być dokładnie pomiędzy głośnikiem wysoko, a niskotonowym.
* Głośniki powinny być skierowane dokładnie w kierunku uszu słuchacza. Głośnik lewy skierowany ma być w kierunku lewego ucha, a głośnik prawy w stronę ucha prawego.
* Głośniki wraz z głową słuchacza powinny tworzyć trójkąt równoboczny na którego wierzchołkach znajduje się odpowiednio głośnik lewy, prawy i głowa.
* Głośniki nie powinny stać bezpośrednio na blacie [odbijanie fali od blatu], kiedy mają ok 30 cm wysokości [monitory bliskiego pola] powinny być na podstawkach - co zresztą wymusza wysokość między głośnikiem low i high.
* Odległość monitorów bliskiego pola od słuchacza powinna wynosić odległość ok. 1-go metra [długość boku trójkąta].
Głośniki sorround



Subwoofer

* Im bliżej ściany, lub rogu pomieszczenia umieścimy Subwoofer, tym bardziej dźwięk wydobywajacy sie z niego będzie się wyróżniał.
* Najlepiej, jeśli nie będzie stał w pobliżu zadnej ściany.
* Przygotuj się na eksperymenty, ponieważ ściany odbijają dźwięl, co am duży wpływ na jakość i ogólne wrażenia z pracy głośnika.
* Prawidłowo ustawiony Subwoofer współgra z pozostałymi głośnikami i jego dźwięk jest raczej odczuwalny niż słyszalny.

* Spróbuj wyrównać ewentualne niedociągnięcia, użwyając funkcji amplitunera. Jeśli dźwięk nie spełni naszych oczekiwań, eksperymentuj sie zmiana pozycji głośników, sprawdź czy to cos zmieni. Jeśli wszystko pójdxie gładko - zestaw będzie generował dźwięk na najwyższym poziomie, a Ty będziesz cieszyć się z doskonałego dźwięku.
Dudniący bas
* Najprostrzym sposobem jak kolega wyżej napisał, jest ustawienie subwoofera z dala od ścian.
Jednak to nie wszystko. Efektywniejsze głośniki potrafią narobić niezłego rabanu. Basu nie skierujemy
w inne miejsce, więc bieganie po pokoju z ciężkim pudłem może nie wystarczyć. Fale o niskiej częstotliwości
wymuszają na głośniku dłuższą pracę w ramach mocy którą otrzymują. Powstaje długa fala (rzędu 3, 5, 12... m),
która po odbiciu od ściany (część wpada w jej powierzchnię), że tak powiem - nakłada się na właściwą.
Im bardziej gładka powierzchnia, tym gorzej. Dźwięk po odbicu przybiera charakter niewiele rózniący się do tego,
który faktycznie wydobywa się z głośnika. W tym momencie przeciwstawne siły powodują zastój fali.
Jeżeli ściany są odpowiednio zagospodarowane, a pokój nie przypomina salonu z katalogu Ikea, dudnienie
będzie mniej dokuczliwe. Niestety, niekoniecznie...
* Jeżeli dudnienie jest wciąż dokuczliwe, trzeba będzie wydac parę złoty na pułapki basowe. Najpierw warto
w rogach pokoju umieścić jak najwięcej miękkich rzeczy. Tam skupia się basu najwięcej. Załóżmy jednak, że
nasz subwoofer potrafi nieźle kopnąć sąsiadowi w żyrandol. Kupujemy wówczas wełnę mineralną, zwijamy w
rulon i stawiamy w przeciwległych rogach pokoju. Nie jest to zbyt eleganckie rozwiązanie. Powinniśmy się
wówczas zaopatrzyć w "pułapki basowe". Są to specjalne gąbki akustyczne w formie walca lub ćwierćwalca.
Stawiamy takie coś w po rogach i cieszymy się miłym, wyraźnym basem.
Promieniowanie fali
* Kolumny frontowe skierowane pod ostrzejszym kątem (promienie przetną się przed słuchaczem),
stworzą dźwięk o większej precyzji kosztem przestrzeni. Zazwyczaj poprawia się ostrość, a głos staje się
wyraźniejszy. Przy agresywnych utworach zagęszczenie może być zbyt duże, przez co lokalizacja
poszczególnych instrumentów (źródła pozorne) stanie się trudna lub wręcz niemożliwa.
* Optymalnym ustawieniem jest stworzenie wraz ze słuchaczem trójkąta równobocznego. Odległość
między dwoma kolumnami powinna być równa z odcinkiem miedzy kolumną a słuchaczem.
Wówczas fale przetną się tuż przed głową słuchacza. Dźwięk będzie wyraźny, lokalizacja źródeł pozornych
właściwa, przestrzeń wystarczająca. Oczywiście tweeter powinien znajdować się na wysokosci uszu. Wysokie tony najlepiej budują efekty stereofoniczne. Średniotonowy tuż pod "piszczałką".
* Jeżeli ustawienie kolumn będzie bardziej rozwarte, wtedy możemy się spodziewać większej przestrzeni.
Dźwięk zacznie się lepiej odbijać od przeciwległej ściany, zmniejszy się kontrola średnich i wysokich rejestrów.
Zyskamy przestrzeń kosztem właściowej stereofonii. W filmach nie zaszkodzi, ale w muzyce raczej niezalecane.
Pomocne artykuły


Adresy sklepów ze sprzętem AUDIO



Dzięki za pomoc dla użytkowników: ::snoopy::, Lumperator, Bartek-83, Kyle
Pozdrawiam


83.24.38.* napisał:
Ja jeszcze od siebie dodam kilka szczegółów:1. Promieniowanie fali:
> Kolumny frontowe skierowane pod ostrzejszym kątem (promienie przetną się przed słuchaczem),
stworzą dźwięk o większej precyzji kosztem przestrzeni. Zazwyczaj poprawia się ostrość, a głos staje się
wyraźniejszy. Przy agresywnych utworach zagęszczenie może być zbyt duże, przez co lokalizacja
poszczególnych instrumentów (źródła pozorne) stanie się trudna lub wręcz niemożliwa.
> Optymalnym ustawieniem jest stworzenie wraz ze słuchaczem trójkąta równobocznego. Odległość
między dwiema kolumnami powinna być równa z odcinkiem miedzy kolumną a słuchaczem.
Wóczas fale przetną się tuż przed głową słuchacza. Dźwięk będzie wyraźny, lokalizacja źródeł pozornych
właściwa, przestrzeń wystarczająca. Oczywiście tweeter na wysokosci uszu. Wysokie tony najlepiej
budują efekty stereofoniczne. Średniotonowy tuż pod "piszczałką".
> Jeżeli ustawienie kolumn będzie bardziej rozwarte, wtedy możemy się spodziewać większej przestrzeni.
Dźwięk zacznie się lepiej odbijać od przeciwległej ściany, zmniejszy się kontrola średnich i wysokich rejestrów.
Zyskamy przestrzeń kosztem właściowej stereofonii. W filmach nie zaszkodzi, ale w muzyce raczej niezalecane.
2. Dudnieniący i męczący bas:
> Najprostrzym sposobem jak kolega wyżej napisał, jest ustawienie subwoofera z dala od ścian.
Jednak to nie wszystko. Efektywniejsze głośniki potrafią narobić niezłego rabanu. Basu nie skierujemy
w inne miejsce, więc bieganie po pokoju z ciężkim pudłem może nie wystarczyć. Fale o niskiej częstotliwości
wymuszają na głośniku dłuższą pracę w ramach mocy którą otrzymują. Powstaje długa fala (rzędu 3, 5, 12... m),
która po odbiciu od ściany (część wpada w jej powierzchnię), że tak powiem - nakłada się na właściwą.
Im bardziej gładka powierzchnia, tym gorzej. Dźwięk po odbicu przybiera charakter niewiele rózniący się do tego,
który faktycznie wydobywa się z głośnika. W tym monencie przeciwstawne siły powodują zastój fali.
Jeżeli ściany są odpowiednio zagospodarowane, a pokój nie przypomina salonu by Ikea, dudnienie
będzie mniej dokuczliwe. Ale niekoniecznie (!).
> Jeżeli dudnienie jest wciąż dokuczliwe, trzeba będzie wydac parę złoty na pułapki basowe. Najpierw warto
w rogach pokoju umieścić jak najwięcej miękkich rzeczy. Tam skupia się basu najwięcej. Załóżmy jednak, że
nasz subwoofer potrafi nieźle kopnąć sąsiadowi w żyrandol. Kupujemy wówczas wełnę mineralną, zwijamy w
rulon i stawiamy w przeciwległych rogach pokoju. Nie jest to zbyt eleganckie rozwiązanie. Powinniśmy się
wówczas zaopatrzyć w "pułapki basowe". Są to specjalne gąbki akustyczne w formie walca lub ćwierćwalca.
Stawiamy takie coś w po rogach i cieszymy się miłym, wyraźnym basem. Polecam tę stronę: www.abcsoundlab.pl
3. Dźwięk przestrzenny ?
Odrazu trzeba sobie jasno powiedzieć, że kino domowe to wydanie pewnej kwoty pieniędzy. Uzyskanie przestrzeni
wymaga oczywiscie odpowiedniego ustawienia, ale najważniejsze są same głośniki i źródło mocy. Nie ma mowy,
aby plastikowe głośniczki za 300-400 zł dały choćby namiastkę dźwięku dookólnego. Jeśli czujemy, że dźwięk
wyraźnie wydobywa się z poszczególych głośników, jest suchy, męczący, syczący, a bas gdzieś tam buczy
pod biurkiem, to przestrzeń z tego będzie zerowa. Głośniki nie mogą dawać o sobie znać, powinny zniknąć
(jak to sie mawia w gwarze audiofilskiej^^). Niestety nie znikną nam z pokoju ani tanie Creativy, ani drogie
Logitechy (kolejność słów przypadkowa

w tani(drogi) plastik i kupić dobre stereo, albo pozbierac jeszcze kasy i kupić jako takie, ale wymiarowe KD.
Jeżeli masz trochę miejsca w pokoju, przejrzyj np. ofertę fimy Koda - www.koda.pl.
83.142.176.* napisał:
http://www.audiostereo.pl/art01.html83.16.88.* napisał:
Dzięki WIELKI, wpisy dodane. Chyba wystarczy... Temat jest już chyba dość opasły...
213.238.86.* napisał:
Ja może napiszę coś o ustawieniu monitorków ( nie tylko studyjnych ). - tylko główne uwagi1) Uszy powinny być dokładnie pomiędzy głośnikiem wysokotonowym a niskotonowym.
2) Głośniki powinny być dokładnie skierowane na uszy słuchacza ( patrząc na nie powinny być minimalnie rozchylone - punkt przecięcia wypadać powinien ~wewnątrz głowy- tylnej części) - inaczej :dokładnie głośnik lewy skierowany ma być na lewe ucho ( nie na oczy

3) Głośniki wraz z głową słuchacza powinny tworzyć trójkąt równoboczny na którego wierzchołkach znajduje się odpowiednio głośnik lewy,prawy i głowa.
4) Głośniki nie powinny stać bezpośrednio na blacie ( odbijanie fali od blatu ), kiedy mają ok 30 cm wys. (monitory bliskiego pola) powinny być na podstawkach - co zresztą wymusza wysokość między głośnikiem low i high.
5) Odległość monitorów bliskiego pola od słuchacza to ok. 1 metr ( długość boku trójkąta ).
- to co napisałem to praktyka i pokrywa się to z tym co jest napisane w instrukcjach monitorów Genelec, Roland/Edirol czy Alesis
83.11.18.* napisał:
Kyle,1) Niekoniecznie, to kolumna ma za zadanie być tak zrobiona aby stwarzała pozorne punktowe źródło dźwięku. Ucho słuchacza musi być na wysokości gł. wysokotonowego gdyż wysokie tony są najbardziej kierunkowe i jakiekolwiek ochylenie zmienia obieranie dźwięku

213.238.86.* napisał:
Kyle,
1) Niekoniecznie, to kolumna ma za zadanie być tak zrobiona aby stwarzała pozorne punktowe źródło dźwięku. Ucho słuchacza musi być na wysokości gł. wysokotonowego gdyż wysokie tony są najbardziej kierunkowe i jakiekolwiek ochylenie zmienia obieranie dźwięku

Jednak przy monitorach ( polecam instrukcję Alesis, Genelec czy EAR -> dział download ) kiedy punkt odsłuchu znajduje się na wysokości pomiędzy HF a LF mamy idealną zgodność w fazie, zlanie się dźwięku w jeden spójny - faktycznie wysokie częstotliwości są bardzo kierunkowe ( nie rozlewają się jak sub-tony ) jednak z wielu względów monitory projektuje się tak aby idealny punkt odsłuchu był pomiędzy bass a sopran.
83.11.18.* napisał:
Jednak z mając na poziomie uszu centrum obu głosńików może dojść, do tego, że pasmo odgrywane przez niskośredniotonowy zacznie się delikatnie bardziej narzucać. Ogólnie najlpiej jest sprawdzić samemu, bo dochodzi jeszcze sprawa akustyki pomieszczenia
213.238.86.* napisał:
Jednak z mając na poziomie uszu centrum obu głosńików może dojść, do tego, że pasmo odgrywane przez niskośredniotonowy zacznie się delikatnie bardziej narzucać. Ogólnie najlpiej jest sprawdzić samemu, bo dochodzi jeszcze sprawa akustyki pomieszczenia

Akurat w monitorach ( zwłaszcza bliskiego pola ) nie stosuje się średniotonowca - można go spotkać w monitorach średniego , raczej dalekiego pola. Jednak typowy monitor to HF i LF.
ps. a tak napisałeś niskośredniotonowy

ps2. u mnie raczej gwizdek się wala na uszy (Roland/Edirol) i faktycznie najlepiej jest kiedy odsłuch jest pomiędzy HF a LF - nisko-średni raczej nigdy nie jest uciążliwy.
83.11.18.* napisał:
A czy ja napisałem średniotonowy? Read carefully
ad. no własnie

ad2. tak, to oczywiście zależy od danego sprzętu odsłuchowego. Może być tak, że lepiej jest słuchać mając TW na wysokości uszu.
213.238.86.* napisał:
ad2. tak, to oczywiście zależy od danego sprzętu odsłuchowego.
Wolę określenie : "od zamierzenia konstruktorów" tego sprzętu, wertując instrukcje firm robiących monitory do studia zawsze piszą "pomiędzy". W HI-FI często mówią "na wysokości uszu" jednak należy pamiętać że to obejmuje podłogówki głównie i do tego w Hi-FI słucha się z takiego dystansu że te 3cm nie robi różnicy

213.192.64.* napisał:
Jednak przy monitorach ( polecam instrukcję Alesis, Genelec czy EAR -> dział download ) kiedy punkt odsłuchu znajduje się na wysokości pomiędzy HF a LF mamy idealną zgodność w fazie, zlanie się dźwięku w jeden spójny - faktycznie wysokie częstotliwości są bardzo kierunkowe ( nie rozlewają się jak sub-tony ) jednak z wielu względów monitory projektuje się tak aby idealny punkt odsłuchu był pomiędzy bass a sopran.
Optymalna wysokość punkt odsłuchu i zgodność fazy między głośnikami zależy między innymi od konstrukcji zwrotnicy. Całkiem możliwe, że producenci profesjonalnych monitorów dbają o to, żeby ten punkt wypadał między głośnikami, ale raczej nie spodziewałbym się takiego efektu dla wszystkich głośników.
Tutaj jest trochę informacji na ten temat:
http://www.rane.com/note160.html
83.24.245.* napisał:
Głośniki efektowe (tylne) skierowane naprzeciw siebie ???? co to za pomysł ???? tyle się naoglądałem zestawó i przyznam że NIGDZIE efektowe ie były skierowane do siebie...213.238.93.* napisał:
Optymalna wysokość punkt odsłuchu i zgodność fazy między głośnikami zależy między innymi od konstrukcji zwrotnicy. Całkiem możliwe, że producenci profesjonalnych monitorów dbają o to, żeby ten punkt wypadał między głośnikami, ale raczej nie spodziewałbym się takiego efektu dla wszystkich głośników.
Tutaj jest trochę informacji na ten temat:
http://www.rane.com/note160.html
Jak napisałem w poście : 11 i JA napisałem o monitorach - nie o "wszystkich głośnikach" jasno i wyraźnie problem został przetrawiony a Ty - bez obrazy - piszesz jak echo. Może faktycznie w temacie powinienem napisać "monitory bliskiego pola tylko studyjne" gdzie zawsze punkt odsłuchu wypada pomiędzy LF a HF.
213.192.64.* napisał:
Jak napisałem w poście : 11 i JA napisałem o monitorach - nie o "wszystkich głośnikach" jasno i wyraźnie problem został przetrawiony a Ty - bez obrazy - piszesz jak echo.
A ja uzupełniłem tę informacje tak, żeby dotyczyła wszystkich głośników

Jednym wystarczą "uszy pomiędzy głośnikami" inni wolą wiedzieć dlaczego.
213.238.92.* napisał:
A ja uzupełniłem tę informacje tak, żeby dotyczyła wszystkich głośników

Jednym wystarczą "uszy pomiędzy głośnikami" inni wolą wiedzieć dlaczego.

81.168.228.* napisał:
Głośniki przednie i potrzeba ich przechylenia[/size]


yyy?

83.16.88.* napisał:
yyy?

Chaos, nie badz taki skromny, znany jestes na forum ze swoich nagrywek puszczanych w eter...

212.109.132.* napisał:
Chaos, nie badz taki skromny, znany jestes na forum ze swoich nagrywek puszczanych w eter...

hehe ... jedna wokaliza poszla

a reszta na gitarze byla

kto by pamietal ...
a coby offtopa nie było .. to dodam ze ladny faq .. ale nie kazdy niestety ma mozliwosc sobie tak poustawiac .. ;]
idealnie miec osobny pokoj do sluchania muzy i filmow ...
zreszta do muzy jest najlepsze dla mnie stereo

83.16.88.* napisał:
Choas, dzięki za dobre słowo, ale moderacji mój faq się niestety nie podoba... Zrobiłem ten faq najlepiej jak potrafiłem, ale... No, ale niektórzy uważają, że tutaj nie ma dobrych informacji...Pozdrawiam serdecznie Chaos, nagraj coś, humor się człowiekowi poprawia jak słucha tego co stworzysz

Czekam na dalsze komenty, pozdrawiam wszystkich zainteresowanych


Pytanie: czy ten FAQ powinien zostać przyklejony

81.168.228.* napisał:
co do przyklejania to moze niekoniecznie ...bo tak naprawde to tak napisales wszystko i nic ...
bez obrazy
ale dobrze ze topic jest jak ktos bedzie szukał to znajdzie ....
musisz jeszcze troche poczytac o tym i go rozbudowac .. ;]
83.142.176.* napisał:
W zasadzie dobrze by było rozbudować FAQ o podłączenia (co jak z czym się je), to bardzo często poruszany problem. „Dlaczego mi grają tylko 2 głośniki itd...”Swoją drogą dział Audio jest dość słabo zorganizowany... IMO na pewno jeszcze przydał by się przylepiony topik o słuchawkach bo to też często poruszany temat.
83.16.88.* napisał:
Bartek-83, wyrazasz chec pomocy w tworzeniu tegoz topicu?


83.142.176.* napisał:
Niestety temat wszystkich połączeń cyfrowych kodowania tego całego burdelu jest mi obcyJa jadę na stereo przez połączenia analogowe i tak już zostanie więc nie widzę sensu zgłębiania tematu z mojej strony.
Natomiast mogę pomóc w zrobieniu topiku o słuchawkach (jest to tematyka znacznie mi bliższa) Proponował bym napisać malutki FAQ w którym były by podstawowe parametry słuchawek i umieścić go na początku topiku.
edit==============
Mogę coś skrobnąć o chinchach, kablach głośnikowych i podstawowych parametrach słuchawek ale nie daje gwarancji że to się nada do publikacji

83.16.88.* napisał:
Bartek-83, pisz wszystko co masz i posyłaj mi na PM jak najszybciej. Do niedzieli jestem w domu, można więc pokombinować.Temat o słuchawkach rezerwujemy, czyli zabieramy się za to. Ok, koniec OT.
Temat o ustawieniu głośników... Jest może osoba chętna do pomocy? Bartek-83, skup się na słuchawkach. Pozdrawiam!
83.142.176.* napisał:
Dobra postaram sie co nie co wyskrobac
Podobne tematy
Działy
Copyright © 2002-2025 | Prywatność | Load: 36.53 | SQL: 1 | Uptime: 22 days, 19:05 h:m |
Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl