Temat
WiFi - FAQ
83.25.228.* napisał:
Widzisz bledy chcesz cos dodac Dopisz sie tutaj.
Wszystkie pytania beda usuwane
195.116.85.* napisał:
w takim razie proszę o dopisanie adresów firm sprzedających inne produkty do sieci bezprzewodowych, tak dla równowagi
Produkty Interepoch i Repotec (AP itp.):
www.atel.com.pl (darmowa rejestracja na http://www.atel.com.pl/rejestracja.php)
Anteny BESTPARTNER (+ kalkulatory zasięgu itp.):
www.bestpartner.pl
80.55.157.* napisał:
To ja dorzuce swoje 5 groszy:http://www.ted.net.pl
212.122.214.* napisał:
a ja dodam od siebie, że do komunikacji wykorzystywane są również częstotliwości ~5GHz.83.16.178.* napisał:
Tak. I nadodatek pozwalają osiągnąć niezłe prędkośći do 54mb/s.
I pozatym można ominąć zaśmiecone pasmo 2.4Ghz i wyeliminować zakłócenia co jest przydatne do tworzenia ważnych linków .
80.55.134.* napisał:
do czasu kiedy sprzet 5ghz tak potanieje ze i to pasmo zostanie zawalone domowymi i miedzyblokowymi sieciami....
212.122.214.* napisał:
na 2,4GHz też można osiągać bit rate do 54mb/s
80.55.134.* napisał:
a nawet 108 mbps (802.11g+) ale te przepustowosci to i tak pic na wode - fotomontaz.... realnie to smiga duzo wolniej...
83.16.178.* napisał:
Tak. Ale te 54mbity są dużo bardziej realne w 5Ghz niż w 2,4Ghz.Większa częstotliwość=uzyskanie większych prędkości.
I 5Ghz nie zakłóca się tak do końca jak 2.4Ghz bo ma inne mechanizmy podziału pasma.
No i oczywiście 5Ghz jest mniej zaśmiecone przez inne urządzenia typu mikrofalówki, telefony itp.
84.244.71.* napisał:
mam planet wap-1963 a zle ustawilem dns adresy i teraz nie moge sie zalogowacz do admin tools. jest jakisz factory reset? quakeemail.cz83.16.104.* napisał:
Dodałem parę komentarzy i opisów dla chcących dowiedzieć się troszkę więcej . Troszkę, bo radiokomunikacja to olbrzymi zakres materiału, a nad technikami zastosowanymi do WiFi pracowały całe sztaby naukowców, więc nie da się wyjaśnić wszystkiego (nie mówiąc juz o tym, że nie umiałbym ;D)."...A więc telefony komórkowe, myszki bezprzewodowe i inne urządzenia które możesz mieć w domu nie powinny niczego zakłócać (podobno stare analogowe telefony bezprzewodowe pracuja na tym zakresie, ale na dużo mniejszej mocy, więc chyba nie ma się o co martwić)..."
Nie ma, urządzenia WiFi wykorzystują technikę zwaną rozpraszaniem widma, która krótko mówiąc (metoda coś za coś ;D) pozwala na wydobycie danego sygnału nawet przy dużym poziomie zakłoceń (małym S/N), kosztem poszerzenia zakresu czestotliwości widma i niestety opóźnienia (dla wtajemniczonych - CPS i FFT), ale o to martwią sie juz producenci i „mózgi” w IEEE.
"...Rozsądnym polecanym maksimum jest 25 użytkowników na jeden AP..."
Czemu? Nie tylko ze względu na podział pasma na liczbę użytkowników, ale ze względu na ograniczoną (przez same urządzenia – każdy pakiet trzeba przecież przed wysłaniem ubrać, a po otrzymaniu rozebrać ;D oraz technikę modulacji, a raczej kodowania (wspomniane wcześniej rozpraszanie widma) – która powoduje dodanie jakiegoś stałego opóźnienia) ilość pakietów na sekundę. A ten parametr, często zaniedbywany, ma naprawdę duży wpływ, szczególnie na połączenia interaktywne (np SSH).
"...Każde urządzenie będzie starało się używać największej możliwej szybkości (chyba że skonfigurujesz inaczej). Wraz z zwiększaniem się odległości, lub z coraz większa liczbą przeszkód, transfer będzie malał. (np 11mbps -> 5.5mbps -> 2mbps -> 1mbps -> teraz już nic nie zadziała)..."
Osobnym problemem jest zwiększanie się transferu przy poprawianiu się warunków – przed kupnem AC warto zwrócić uwagę na to czy i jak dany model AC renegocjuje warunki transferu w takiej sytuacji, aczkolwiek słonia w karafce dla tego kto znajdzie takie dane w opisach produktów udostępnionych przez producentów. Pozostaje liczyć na doświadczenia innych .
"...Na szybkość pracy sieci bezprzewodowej wpływa pogoda. Gwałtowne i obfite ulewy, oraz zamiecie śnieżne potrafią tłumić sygnał. Mgły nie należy się obawiać..."
Prawdę mówiąc przy częstotliwościach mikrofalowych, a 2.4GHz (i tym bardziej 5GHz) jest taką częstotliwością, wszystko wpływa na propagacje fali, nawet nasłonecznienie (rozszerzanie się jonosfery), na szczęście jednak w warunkach rzeczywistych należy przejmować sie jedynie ciałami „namacalnymi” ;D – dodam jeszcze, z własnego doświadczenia – uwaga na drzewa, nie dość, że się ruszają to jeszcze rosną ;D.
"...Natomiast jeśli chcesz połączyć dwa odlegełe punkty (NIE przez ściany, albo przez co najwyżej jedną-dwie), lub objąć zasięgiem dużą, otwartą przestrzeń, to mamy szanse na powodzenie. (z odpowiednią anteną - rzecz jasna)..."
Ogólnie, przy bridge'ach stosuje się zasadę widoczności z pewnym zapasem na pierwszą strefę Fresnal'a (która jest największa w połowie drogi) - w razie potrzeby mogę podać więcej szczegółów na ten temat - często może to pomieszać szyki, szczególnie przy większych odległościach.
Do opisu typów anten...
"...dookólne - z grubsza - promieniują w wszystkie strony, standardowa antenka to własnie ten typ. Przydatna do postawienia w mieszkaniu/biurze/na środku placu..."
Niestety kąty promieniowania w pionie w takich antenach są baaardzo małe np. 4st, trzeba o tym pamietać i przynajmniej rzucić okiem na charakterystyki promieniowania wybranych anten.
W tej chwili podział sie juz zaciera, produkowane anteny często łączą w sobie zalety dwóch typów, więc każdy znajdzie coś dla siebie.
"...Drugą cechą na którą należy zwrócić uwagę to zysk energetyczny anteny mierzony w decybelach. Ogólnie im większy zysk tym większy zasięg anteny i tym większa szansa na bezpłodność sąsiadów..."
Właśnie, a co to są te tajemnicze dB? Wzory są proste, więc pozwole sobie je przytoczyć – P[dB]=10log(P[W]), P[dBm]=10log(P[mW]), natomiast dBi oznacza zysk anteny (kierunkowy) w porównaniu do zysku energetycznego anteny izometrycznej, która jest po prostu czysto teoretyczną anteną promieniującą kuliście. Na chłopski rozum ma się to mniej więcej tak – spadek mocy (np. różnica w dB między dwoma antenami) o 3dB znaczy tyle, co zmniejszenie się mocy sygnału dwukrotnie (6dB to 4x itd.) i jeszcze jedno, moce w dB po prostu się dodaje (na całej drodze sygnału, a więc rónież moce AC), tak samo jak zasięgi anten, także (przynajmiej teoretycznie) gdy antena pierwsza ma zasięg 1km, a druga 2km (przy jakimś poziomie dB) to możemy połączyć takim zestawem dwa punkty odległe o 3km.
Heh, to jedynie czubek góry lodowej wiedzy na ten temat, ale mam nadzieje, że wyjaśni to pare rzeczy tym, którzy lubią wiedzieć, chociaż mniej więcej, co robią . Pozdrawiam i gratulacje dla pshema - naprawdę fajny artykuł.
213.77.162.* napisał:
...a czy wyższe częstotliwości zwiększają szanse na połączenie na większej odległości? Chciałbym zrobić takie połączenie gdzie punkty są oddalone od siebie około 5km z tym, że po drodze jest niestety jakieś 3,5 km lasu :-( Czy i na jakiej wysokości anteny i z jakim sprzętem jest szansa na to, że uda się zrealizować ten projekt? Do tej pory udało mi się łączyć 3 punkty oddalone od siebie zaledwie o 1 km z średnimi antenami parabolicznymi 18DB. Czytałem jednak, że są antenki co mają zasięg nawet do 30 km. coprawda kasztują powyżej 400zł. (takie przynajnmiej znalazłem) ale ja naprawdę jestem już zdesperowany, gdyż w mojej wiosce nie ma internetu a TPsa nie daje szans na poprawe tego stanu.
83.16.104.* napisał:
Zgodnie ze wzorem na propagacje fal w wolnej przestrzeni (wiem, ze w tym przypadku to nie wolna przestrzen, ale podstawowe zaleznosci sa te same) wraz ze wzrostem odleglosci maleje moc, a wraz ze wzrostem dlugosci fali moc rosnie... Czyli im wyzsza czestotliwosc, tym mniejszy zasieg przy tej samej mocy. Natomiast nie wiem jak jest z zakloceniami, moze rzeczywiscie 5MHz jest mniej wykorzystane, chociaz, jesli mowisz, ze nadajesz nad lasem, to chyba to nie ma znaczenia . A im wyzsza czestotliwosc, tym sygnal jest bardziej podatny na zaklocenia.Natomiast ja problemu doszukiwalbym sie w strefach Fresnala. Poniewaz fale radiowe nie zachowuja sie jak swiatlo lasera, nie wystarczy sama widocznosc miedzy dwoma punktami, zajmuja znacznie wiecej miejsca.
Pomijajac teorie wyglada to mniej wiecej tak (sorki za brutalnosc przekazu )
[img]http://83.16.104.186/files/fresnal.png[/img]
Jak widzisz, najwiecej miejsca potrzeba w polowie odleglowsci miedzy antenami, a ze mikrofale maja tendencje do rozpraszania sie i wnikania w co popadnie, lepiej starac sie zachowac ta odleglosc i stawiac anteny odpowiednio wysoko. Ale dosyc gledzenia niech przemowia liczby a ze promien strefy Fresnal'a zalezy oprocz odleglosci takze od dlugosci fali...
przy l=5km i f=2.4GHz r=13m
przy l=5km i f=5.0GHz r=9m
Oczywiscie nie jest tak, ze kazde naruszenie tej strefy spowoduje niemoznosc polaczenia, tylko oslabienie sygnalu. Dodam jeszcze, ze funkcja jest nieliniowa (w duzym przyblizeniu (1-e^x)).
Pisales, ze stawiales lacze o dlugosci 1km. Na jakiej wysokosci byly anteny i o ile wyzej od najwyzej umieszczonej przeszkody (najwazniejsze sa te w poblizu polowy dlugosci lacza)? Z wyliczen promien strefy prz l=1km i f=2.4GHz wynosi 6m. Heh, w sumie sam jestem ciekawy nie mialem okazji pracowac na takich odleglosciach...
Pozdrawiam!
213.77.162.* napisał:
8O 8O WOW, jestem pod miłym wrażeniem tak profesionalnego wytłumaczenia mi tej sprawy, widzę, że wyższa fizyka i elektronika tutaj rządzi :wink: Tak czy siak, dzięki za wyjaśnienie.Co do Twojego pytania o połaczenie tych dwóch punktów oddalonych od siebie o 1km to tutaj nie było większego problemu.Jeden budynek jest wyższy od drugiego o jedno piętro,na nich są anteny ale sygnał jest na 100%, z tym,że czasami gdy troche mocniej powiało, to trzeba było przestawić tależe pod odpowidnim kątem i wszystko było spoko. Po drodze jedyną przeszkodą jest budynek który jest tej samej wysokości co z jeden z najwyższych punktów, ale jak widać nie przeszkadza on za bardzo.
Co do moich planów, to myśle, że trzeba by było zbudować solidny maszt na jednym i drugim budynku, żeby sygnał mógł dotrzeć do mnie do domu... Wszystko, było by też łatwiejsze,gdyby w Bydgoszczy był jakiś porządny sklep ze sprzętem WiFi. Na razie, zamawiałem wsio przez internet no a to jak kupywanie kota w worku..
Może ktoś się orięntuje, czy w Bydgoszczy jest jakiś dobry sklep, z takim sprzętem ?
Pozdrawiam i dzięki za wyjaśnienie
62.87.148.* napisał:
Planuje zakup Ap Proxim 4000 jak punkt bazowy. Wykozystany on bedzie tylko jako most dla pozostalych podsieci i teraz pytanie, jaka podlaczyc do niego antene, czy zainwestowac w antene dookolna np taka: http://www.interline.pl/interline.php?s=../karta_anteny&id=r01&lang=pol w poblizu istnieja inne sieci WiFi czy nie bedzie za mocna??, czy skozystac z nieznanego mi wynalazku( tu prosze o wasza opinie na teman splinterow) i podlaczyc do tegoz AP antene poprze cus takiego http://www.interline.pl/interline.php?lang=pol&s=laboratorium/rozdzielacze kikla anten kierunkowych dla kazdej podsieci, a ma byc ich oklo 4 . Jak doczytalem poprzez to urzadzonko nastepuje podzial mocy dla kadej z anten i spadek mocy o oklo 3-4,5 db czy warto??No i na koniec jakie zastosowac AP w podsieci dla klientow chodzi o to zeby podlaczyc do niego za pomoca kart WiFi oklolo 10-15 klientow (musi dzialac Jako Bridge-bridge i bridge -multipoint) i jaka najlepiej zastosowac do niego antene kierunkowa w celu podlaczenie z wyzej wymieniona baza, a jaka w celu podlaczenia klientow? i wogole jak widzicie takie rozwiazanie Siec moze liczyc okolo 150-180 userow w strukturze mieszanej. No i najwazniejsz chce aby bylo to wszystko kompatybilne z technologia 11b/11g
217.96.218.* napisał:
Duzo wiadomosci na temat http://www.wardriving.pl mysle ze pasuje do tego watku i pomoze kazdemu kto szuka informacji na temat WiFi.Pozdrawiam.
83.28.29.* napisał:
Mam male pytanko...Czy sygnał przebije się przez cały dom jednorodzinny po skosie + 50m powietrza używając dwóch takich kart?
http://www.allegro.pl/show_item.php?item=41281409
Czy trzeba dokupić inne anteny i windowac je na dach?
83.30.7.* napisał:
nie. musisz zapewnic antenom czysta widocznosc.
83.28.19.* napisał:
A czy dobra YAGA (15-18dbi) wycelowana prosto w druga antenę przebije sie przez pół jednorodzinnego i 50m powietrza?83.26.80.* napisał:
błąd a jak juz siec istnieje i nowych userow ktos chce podlaczyc to niby inni maja za nich bulic ??
zapewne powiedza zeby szli w pi......
to wadpie aby kogos bylo stac na ap 108mbps w przypadku 1 usera a nawed dwoch
83.30.38.* napisał:
1. co ta uwaga ma wniesc ? robisz nowa siec - kupujesz najlepsze na co Cie stac. Modyfikujesz siec - kupujesz najlepsze na co Cie stac. W mojej sieci uzytkownicy co jakis czas zrzucaja sie na nowszy, lepszy sprzet - i kupujemy najdrozsze elementy na jakie nas stac.....
2. wadpie pisze sie "wątpie"
195.117.70.* napisał:
W tej chwili lacze wi fi w standardzie 802.11b i dzialajacy na pasmie 2.4GHz, przez karte Planet WL-8305. Moj dostawce chce przejsc na czestotliwosc 5GHz i w stosunku do tego mam pewne pytanie.---> Czy moja krata bedzie dzialala z siecia na pasmie 5GHz ??
Moje drugie pytanie jest troche natury technicznej :
Do nadajnika ma ok 100m w lini prostej. W tej chwili antena (u mnie) ustawiona jest tak ze widzi bezposrednio nadajnik tyle ze z moim kompem laczy ja az 15m kabla .
--> Czy lepiej bedzie skrocic kabel do 3m (2m ) ale przy tym ze antena nie bedzie widziala nadajnika i bedzie minimalnie zastawina budynkiem (wyzszym od poziomu anteny o jakies 3m (budynek stalby mniej wiecej po srodku drogi do nadajnika)) ??
83.30.38.* napisał:
im krotszy kabel, tym lepiej, ale i tak duzo wazniejsza jest bezposrednia widocznosc. jesli tak dziala dobrze, to nie polecam eksperymentowac.
62.111.171.* napisał:
to ja mam taki dylemat...do kumpla, domek jednorodzinny obok, mam pociagnieta skrętke i jest looz...
natomiast sam pokoj komputerowy mam na parterze powiedzmy w lewym górnym rogu. Moj pokoj jest w prawym górnym ale na 1 pietrze... teraz pytanie:
czy jezeli uzyje PLANET (WAP-4030A) Acces Point 54Mbps 802.11g + PENTAGRAM horNET Wi-Fi USB 802.11g to sieć bedzie działac na tyle dobrze zeby pograc sobie powiedzmy w CS'a albo inne tm podobne gry sieciowe w ktorych predkosc i stabilnosc polaczenia sa wazne ? ? ?
dodatkowe pytanie czy kumpel w domku obok (ok 10-15m dalej w kierunku lewa-góra) tez bedzie miał szanse sie polaczyc z karty wifi USB ???
odległości nie sa duze ale domek moj jest dość solidnie zbrojony a AP bedzie stał w pokoju komputerowym obok okna ... (moj i kumpla komp tez)
194.63.133.* napisał:
Mam pytanie, czy ta siec na dole bedzie chodzic ? :http://img321.imageshack.us/my.php?image=siec7fq.jpg
Ad hoc oczywiscie. Antenki standardowe z kart.
83.30.45.* napisał:
powinno chodzic
83.17.38.* napisał:
Witam potrzebuje pomocy w wyborze AP -potrzebny jest tylko dla 1 usera-dla mnie, otoz chce sie dolaczyc do isteniejacej sieci lan-bo przeprowadzam sie do drugiego domu ktory jest tylko albo az oddalony o ok 200m od obecnego miejsca zamieszkania i chcialbym sie polacyzc radiowo-mam juz antene yagi, kabel i karte radio-szukam teraz tylko odpowiedniego ap ktory by bezproblemowo chodzil. Jezeli macie jakies sugesite, bardzo prosil bym o podpowiedzi jaki dokaldnie ap -wskazane linki na allegro lub sklepow internetowych-proszeo o odpowiedzi bo zostalo mi tylko 2 dni posiadania neta! Aha -AP do 200zł (niestety wiecej nie posiadam pieniedzy). Mam jeszcze pytanie czy u klienta (u mnie) posiadajac antene yagi i przy ap zwykla malutka antene bedzie chodzilo to na odleglosci 200m -czy do AP kupic jakas antene inna? Odleglosc w linii prostej oscylowac bedzie w granicach 150-200m -antena i ap beda sie widzialy. Z gory dziekuje za odpowiedz-Pozdrawiam!153.19.214.* napisał:
Mam pytanie co do sprzętu oferowanego przez ukochana TePse. Znajomy Posiada router wifi marki Sagem Fst 1400W. Siec laczy tylko 2 kompy ( na obu sa odbiorniki na usb). Czy da sie ta siec skonfigurowac tak zeby mozna bylo korzystac z netu i zeby kompy miedzy soba sie widzialy??W trybie infrastructure dziala net ale sie nie widza a w Adhoc na odwrot. Daloby sie to zrobic bez dodatkowych inwestycji??
193.58.232.* napisał:
W pierwszym poście na tej stronie były kiedyś takie fajne schematyczne rysunki. Czy mógłby ktoś mi je podesłać?213.17.150.* napisał:
http://80.55.134.234/wifi/Podobne tematy
Sieć WiFi -> hotel <- Potrzebuje porady
Karta WiFi i antena dookolna.....
polaczenie 2 komputerow, wifi, 6km, bez widocznosci anten
Promieniowanie W Sieci Wifi
Dwa Kompy W Wifi - Jedno Ip
Czy Za Pomocą Di-524 Mogę Podzielić Wifi
Wifi W Domku Jednorodzinnym - Help !
Przyśpieszanie Wifi
Problem Z Wifi
Spadek Prędkości Na Wifi
Wifi Speed
Problem Z Karta Wifi Na Pcmcia
Moja Sieć Wifi
Jaka Karte Wifi Pci ?
Karta WiFi i antena dookolna.....
polaczenie 2 komputerow, wifi, 6km, bez widocznosci anten
Promieniowanie W Sieci Wifi
Dwa Kompy W Wifi - Jedno Ip
Czy Za Pomocą Di-524 Mogę Podzielić Wifi
Wifi W Domku Jednorodzinnym - Help !
Przyśpieszanie Wifi
Problem Z Wifi
Spadek Prędkości Na Wifi
Wifi Speed
Problem Z Karta Wifi Na Pcmcia
Moja Sieć Wifi
Jaka Karte Wifi Pci ?
Działy
Copyright © 2002-2024 | Prywatność | Load: 5.23 | SQL: 1 | Uptime: 753 days, 11:29 h:m |
Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl