heh.pl
Kanał informacyjny Heh.pl


Piątek 19 kwietnia 2024 r.

artykuły | abc komputera (archiwum) | forum dyskusyjne | redakcja


Temat

Mój Pomysł Na Wc


83.22.48.* napisał:
Witam! Długo myślałem i dużo czytałem zanim zdecydowałem się założyć ten temat. Proszę też o nie wyzywanie mnie tutaj od najgorszych, z najgłupszymi pomysłami i.t.d.. Sam nie jestem pewien czy pomysł jest dobry (dlatego w końcu ten temat), jednak po przemyśleniach wydaje się sensowny (pewnie dlatego iż nie znam paru spraw mocno technicznych). Przejdźmy więc do meritum sprawy.
--->Zaczynając od chłodnicy, chciałbym ujednolicić. Mówiąc o chłodnicach samochodowych mamy na myśli duże, chłodzące silnik użebrowione powierzchnie zalane cieczą czy też może tzw. nagrzewnice, mniejsze, kuzynki chłodnic które mają pierwotnie (w autach) zbierać ciepło z powietrza? Niezależnie od tego o czym mowa chciałbym wykorzystać to do chłodzenia praktycznie całego kompa, od proca zaczynając, poprzez VGA, na dyskach i mostkach kończąc. Czyli u mnie jakieś 6 bloków wodnych. Niestety nie stać mnie na kupienie jednocześnie wszystkich bloków dlatego będą one dokładane sukcesywnie w miarę przyrostu gotówki. Zaznaczę jeszcze że rozmiar chłodnicy nie ma najmniejszego znaczenia, ponieważ chciałbym ją zamontować na zewnątrz, na ścianie domu (!!!). Korzyści z takiego rozwiązania są myślę duże - wiatrak może hałasować ile wlezie, nikomu nie będzie sprawiał najmniejszego kłopotu. Mój komputer stoi w małym pomieszczeniu i na chłodnice wewnątrz zwyczajnie nie ma już miejsca. Pozatym w zimie ciecz będzie osiągać minusowe temperatury, co dodatkowo schłodzi mój zestaw. Oczywiście samo przez się jest rozumiane że układ trzeba zalać czymś innym niż wodą, tak myślę że najlepiej najzwyklejszym płynem do chłodnic samochodowych, ma od razu środki przeciw korozyjne, dlatego sądzę że byłby niezłym rozwiązaniem. Tylko że tu jest pewien problem - nie wiem jak taka ciecz może się zachowywać w stosunku do bloków wodnych, podobają mi się bloki usera Kyniek, i taki myślę założę na procesor. Reszta komponentów nie wiadomo jakie bloki otrzyma ale trzeba zakładać wszystkie możliwości i warianty i ewentualnie się niektórych wystrzegać.
--->Kolejną sprawą jest pompa. Zwykła od C.O. lub C.W.U. może być, jednak żeby zasilić dużą chłodnicę musi ona mieć chyba duże ciśnienie i nie jestem pewien jak w tej sytuacji zachowają się bloki, węże (pod zwiększonym ciśnieniem), sprzętu zlać nie chcę.
--->Węże. Myślałem nad igielitowymi, tylko właśnie nie wiem jak jest z tym ciśnieniem w w/w pompach i nie chcę żeby je rozerwało. Jeśli nie igielitowe to doradźcie co zastosować. Średnica chyba standardowa 12/16 (chociaż też podlega dyskusji, proszę o weryfikacje)
--->Bloki. Tak jak pisałem bloki Kyńka mnie interesują (np. Prison Pro v2). Na resztę podzespołów zdobędzie się później.
--->Śrubki, nakrętki i inne bzdety. To to już w miarę budowania będę sobie dokupować w lokalnych sklepach.
Generalnie cała nietypowość układu sprowadza się do zamontowania chłodnicy na zewnątrz. Względy estetyczne nie mają tu znaczenia, a węże spokojnie się przeciągnie wywiercić dziurę nie problem. A zaoszczędzone miejsce w moim mini-pokoiku jest nie do opisania. Niektórzy pewnie powiedzą - zestaw straci na mobilności. Obiektywnie rzecz biorąc mają rację ale... gdybym potrzebował naprawdę dużej mobilności to kupiłbym laptopa. Poza tym mój sprzęt nigdzie nie wędruje a w razie nagłej potrzeby to chłodzenie konwencjonalne zostawiam w szufadzie 15 minut roboty i zestaw gotowy do przeniesienia. Pozdrawiam i liczę na szczere wypowiedzi wnoszące coś do tematu.

81.190.220.* napisał:
Pomysł umieszczenia chłodnicy na zewnątrz jest bardzo niefortunny mur.gif .
W zimie jak temp. spadnie poniżej 0C to płyn też mniej wiecej bedzie tyle miał a co za tym idzie i blok. Czyli sytłacja przesr*na bo może dojść do skroplenia pary wodnej na bloku a ta spłynie na elektronike i możesz powiedzieć papa komputerowi.
A uwież mi zrobienie dobrej izolacji cieplnej na blok jest koszmarem. Robiłem coś takiego jak bawiłem sie peltierem. Czesto materiały nie wytrzymywały temp. poniżej 0C i sie odklejały (ponimo iż opakowanie mówiło iż materiał wytrzyma). Jedynym dobrym rozwiazaniem jest instalacja stała...co oznacza że używa sie spoiw, które sa trwalsze od samej płyty głównej. Takie rozwiazanie jest niemal nieodwracalne!
Dodatkowo w lecie taka metalowa konstrukcja narażona na promienie słoneczne znacznie sie nagrzewa (zwłaszcza jeśli jest czarna) i masz gotowy przepis na BUUM z powodu zbyt dużego ciepła. Tu nawet nie pomoże duży wentyl.
Jak widzisz rozwiazanie te na stałe sie nie nadaje, służy jedynie do bicia rekordów.
Nie wyobrażam sobie pokoju o którym mówisz. Przecież jeśli udaje ci sie do niego wejść i jest tam krzesło to masz full miejsca na chłodnice (no może nie od TIRA).
Zamontuj ją w wewnętrznej ścianie biurka (tam gdzie trzymasz nogi), dasz na nią jakieś wentyle puszczone na 5V i po sprawie. Cicho, wydajnie i bez żadnego extremum pogodowego.

Jakimi króćcami chcesz sie bawić skoro potrzebujesz weże 12/16 ?? Powiem Ci tak skoro chcesz dużo bloków to musisz wybrać jak najmniejsze średnice (łatwiej sie układa) => Więc szybkozłączki (spytaj sie jeśli nie wiesz co to!!!), do nich węże powinny mieć średnice 9mm maks.10 mm (średnice wewnętrzne) ALE BROŃ BOŻE COŚ POWYŻEJ.
Co do ciśnień... wiekszość pomp C.O. i C.W.O. maja tryby pracy. Wybierasz najsłabszy i ten Ci wystarczy na konstrukcje nawet z 99 blokami i 200 chłodnicami. Szybkozłączka wytrzyma ciśnienie...tak samo blok i weże.
Węże igielitowe są najlepszym rozwiązaniem...są tanie, łatwo sie układają, są estetyczne i łatwo dostępne.
Jakiej firmy wybierzesz to już obojętne....

Jakbyś miał jeszcze jakieś pytania to wal !!

83.22.14.* napisał:
super, dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Jeszcze pare spraw:
1. Co to szybkozłączka?
2. Jak z tymi chłodnicami - nagrzewnica czy chłodnica (mam gdzieś chyba nagrzewnice [to mniejsze] bodajże od Nyski, ale może wymagać zbyt gruntownego czyszczenia).
3. Czy zamiast chłodnicy samochodowej, mogę zastosować mniejszą od motocykla (takiego 600-800ccm)?
4. Z tymi wężami to napisałem to co było mówione w topicu podpiętym o WC - warto uaktualnić.
5. Pokoik ma wymiary 142cm szerokość, 140cm długość, jest na poddaszu więc wysokość od 130cm do 225cm (nie osiąga nawet pełnej wysokości. Dalej jest dłuższe przejście o szer. 90cm gdzie i tam stoją pudła z jakimiś szajstawami od kompów więc i tak nie ma już raczej przejścia. A w pokoiku jest jeszcze pułka na płyty typu benno z ikei a biurko wychodzi 80cm na pokuj. Nie chciejcie wiedzieć jakie to jest małe. Biurko zajmuje full szerkość pokoju a za nim jest 7cm wolnego miejsca.

87.248.93.* napisał:
Szybkozłączki- bywają wtykane/wtykowe i skręcane:
- skręcana
Obrazek
- wtykana
Obrazek

Chłodnica samochodowa- chłodzi blok silnika.
Nagrzewnica samochodowa- ogrzewanie wnętrza kabiny.

Chłodnice często stosuje się w układach pasywnych- duża powierzchnia oddawania ciepła- odpada konieczność stosowania wentylatorów wymuszających ruch powietrza.
Nagrzewnice- najczęściej spotykane w WC to modele z fiata, poloneza, łady, zuka/nysy i różnych modeli opli- kadett, rekord, corsa.

ad3- chłodnice motocyklowe mają gabaryty mniej więcej równe nagrzewnicom samochodowym- można stosować.

Skoro w pokoiku mieści Ci się komputer to zmieści się i nagrzewnica- najczęstrzym rozwiązaniem jest jej montaż na topi obudowy.

Chłodnica poza oknem- jak już pisał kfh13 w przypadku temperatur ujemnych na 100% wystąpi kondensacja pary wodnej na wężach i bloku. Wyjmij z lodówki dobrze schłodzoną butelkę i pozostaw w temperaturze pokojowej- zobaczysz o czym mowa.
Nie znam specyfikacji pomp CO i CWO ale może być problem w przypadku płynów o niskiej temperaturze.


81.190.220.* napisał:
A wiesz co to króćciec 3/8' (cala) ? Bo nadal odnosze wrażenie że pary rzeczy nie wiesz. dry.gif
Co do tego topica o WC jest nie dokończony autor tak naprawde zakończył w połowie i dał za mało podstawowych informacji mad.gif . POMPA C.O. i C.W.U. doskonale sobie radza z płynami o temp. poniżej 0C.

I jeszcze propo szybkozłączek...bardziej popularne sa te pierwszego typu...chyba wiesz jak sie je obsługuje ?
Napisze na wszelki wypadek. cool.gif
Obrazek

Prawa strona (czerwony) szybkozłączki to gwint. Wkręca sie go w pompe, rezerwuary, bloki. Każdy gwint ma swój rozmiar najczęściej jest on podawany w calach. Podstawowe standardy w Polsce to 1/4' (ćwierć cala), 1/2', 3/8' (ten najbardziej popularny w WC), 1 cal (dla głupich hardcorowców), 1 i 1/4' cala.

To na żółto to pierścień. Zdejmuje sie przed założeniem weża, nastepnie naciaga wąż (najlepiej wcześniej trzymany na kilka sekund we wrzątku => lepiej wszystko bedzie przylegać) na to zielone (rurka). Potem zakłada sie powrotem pierścień. Pierścień sie dokręca i w ten sposób masz szczelne, szybkie i bardzo wytrzymałe połączenie. Jakbyś czegoś nie zrozumiał to powiedz.

Co do rurki może ona mieć różną średnice a ta zazwyczaj jest podawana w mm (tak na przekór calom w gwintach). Akurat w przypadku tej szybkozłączki jest to mało istotne, bo w 99,9% bedzie to 10mm. Dlatego wąż nie może mnieć wiecej niż 10mm bo może nie zmieścić sie w pierścieniu i dodatkowo powodować luzy miedzy rurką a wtedy wyciek gwarantowany.

Chłodnice i nagrzewnice. pc_max już wytłumaczył różnice w użyciu miedzy dwoma typami ale i tak też oddam coś od siebie.
NAJWAŻNIEJSZE jest aby blok i chłodnica były z odpowiednich metali.
Zaleca sie połaczenie miedzianych bloków z chłodnicami/nagrzewnicami z miedzianymi/mosiężnymi kanałami (nie finami te mogą być dowolne). Jeśli połączysz miedz/mosiadz z aluminium (bo z tego jest wiekszość współczesnych nagrzewnic/chłodnic) to dochodzi do korozji elektrolitycznej i wszystko sie rozsypuje w pył. Można temu zaradzić stosując inhybilatory korozji (chyba tak) ale trzeba dobrze ustalić ich ilość bo grozi do zniszczeniem układu.

Z osobistych doświadczeń powiem iż najlepszym wyborem jest kupno nieużywanej chłodnicy. Jest wydajna, DUŻA, łatwa w przerobieniu i co najważniejsze w CZYSZCZENIU icon_cry.gif . Wystarczy ja przepłukać kilka razy płynem do mycia naczyń (zmycie ogólnego brudu, kurzu i smarów), kwaskiem cytrynowym (na związki wapnia i potasu) i na końcu wodą DEMINARYZOWANA (nie kranuwa bo osiadzie wapń).
Koszt takiej chłodnicy wacha sie w okolicach 100zł do 200zł ale warto bo to znacznie oszczedza czas, energie i nerwy. Chociaż ciężko dostać z mosieżnymi lub miedzianymi kanałami (jazda po każdym warsztacie).
Dla mnie osobiście czyszczenie używanej nagrzewnicy/chłodnicy to prawdziwy koszmar mur.gif . Można to robić tygodniami a i tak coś wypłynie....traci sie tylko nerwy i kase na wode mur.gif
Nie mam pojecia jak to robią foruwicze że ponimo tych zamych technik czyszczenia mają czysto (magia?).

Jakby co to pytaj, pytaj, pytaj !!



83.22.21.* napisał:

A wiesz co to króćciec 3/8' (cala) ? Bo nadal odnosze wrażenie że pary rzeczy nie wiesz.

Z tego co wywnioskowałem chodząc po forach i czytając króce to te małe coś na które nasuwa się wężyki (np. choinkowe [??]).
Obrazek
Co do 3/8 cala to sądzę że ma średnice trzy-ósme cala (wew./zew. nie wiem). Jeśli chodzi o nową chłodnicę to raczej wolę zaoszczędzić i kupić używaną. Jak czegoś nie będę wiedział to napiszę to w tym temacie. Ze względu na to że niedawno włożyłem w komputer troszkę kaski myślę że budowa potrwa zanim skompletuję wszystkie potrzebne części. Jeszcze jedno - bloki są zwykle miedziane - czyli to oznacza że muszę kupić miedzianą chłodnicę czyli to oznacza że muszę kupić pompkę do W.C.U. Pozdr.

//
Jeszcze co do króćców - po tym co przeczytałem w postach kfh13 i pc max to już nie jestem pewnien co do poprawnosci tej teori.

81.190.220.* napisał:
Króćciec to załość: gwint, choinka i pierścień (w szybkozłączkach). Króćciec 3/8 cala oznacza iż gwint ma 3/8 cala średnicy zewn. (1cal ~ 2,5 cm wiec 3/8 cala ~ 0,9375 cm). A średnica samej choinki może być różna i jest niezależna od gwinta.
CYTAT
jeszcze jedno - bloki są zwykle miedziane - czyli to oznacza że muszę kupić miedzianą chłodnicę czyli to oznacza że muszę kupić pompkę do W.C.U. Pozdr.

Nie!! To oznacza iż chłodnica (albo raczej jej kanały) musza byc z mosiadzu lub miedzi. Wiekszość pomp jest plastikowa albo mosieżna. Nie wolno Ci łączyć miedzi z aluminium, chyba ze masz inhybilator korozji. Z nim możesz łączyć prawie wszystkie metale.

Mam pomysła:
Kup aluminiowa chłodnice (nowa) od VW i kup gdzieś inhybilator korozji. Te chłodnice można dostać nawet za 40 zł.
Możesz też dodatkowo zaoszczedzić kupujac zamiast pompy C.O. atmana (jakieś 30zł). Jest on o wiele prostrzy w przerobieniu na in-line niż pompa.

http://forum.purepc.pl/index.php?showtopic=206200

83.22.21.* napisał:
Kolejne pytania: jutro robię wyprawę na złom i do kilku sklepów moto - muszę wiedzieć czego szukam. Z racji iż chłodnica będzie wewnątrz domu to musi być mała czyli w grę wchodzi tylko nagrzewnica od jakiejś osobówki lub chłodnica motocyklowa. W podanym przez ciebie linku doczytałem się że najlapsza będzie tu nagrzewnica od kadeta - podobno ma dobrą wydajność. Na pewnej aukcji allegro przeczytałem że ma ona wymiary 17cmx19cmx5cm czyli byłaby idealna, mógłbym nawet pokusić się o mobilne zamontowanie jej z kilkoma wiatrakami (tu mam taki projekt żeby zamontować z dwóch stron po dwie pary tył wpycha między żeberka przód zbiera tylko czy polepszy to naprawdę cyrkulację [???]). Chciałem jeszcze zapytać jak to jest z jej wydajnoscią, ile mogę do niej bloków podłączyć (ma się rozumieć że mniej jak do wielkiej chłodnicy od stara ale ile konkretnie), bo jeśli mniej niż trzy to chyba całkowicie zrezygnuję z tej formy chłodzenia na rzecz wiatraczków (muszę chłodzić minimum proc+grafa+dysk). Powód prosty - brak miejsca na coś większego. Popytam też w sklepach z C.O. i C.U.W. o pompy w jednym mam chyba jakieś rabaty bo robiłem już u nich dużą instalację pozatym właścicielem jest mój sąsiad więc może dorwę coś w niezłej cenie. Pytanie tylko czy do tej chłodnicy potrzebna mi jest polecana przez autora artykułu Grundfos UPS 25-40 czy wystarczy coś w atrakcyjniejszej cenie i mniejszym przepływie (i mocy a jeśli pompka ma wystarczającą wydajność to po co dokładać dodatkowe jeszcze waty). Pozdrawiam

P.S. A czy inhybilator korozji działa destrukcyjnie na bloki (skraca ich żywotność)?

81.190.220.* napisał:
CYTAT
sklepów moto - muszę wiedzieć czego szukam


Moja rada odpuść se konkretny model. Pytaj czy maja jaką kolwiek chłodnice z misężnymi lub miedzianymi kanałami. Później se spisz wymiary i tyle. Wiem że to bedzie lekko krepujące ale trudno sie mówi. To że chłodnica jest do kadeta wcale nie oznacza że jest z miedzi lub mosiądzu. Powiem Ci tak poszukaj najpierw w warsztacie który specjalizuje sie w Fiatach (konkretnie Polonezach) tam na 99,9% znajdziesz taka chłodnice lub nagrzewnice (oczywiście za odpowiednia cene).

CYTAT
dwóch stron po dwie pary tył wpycha między żeberka przód zbiera tylko czy polepszy to naprawdę cyrkulację [???]


W bardzo niewielkim stopniu. Wystarczy aby dmuchały.

CYTAT
ile mogę do niej bloków podłączyć (ma się rozumieć że mniej jak do wielkiej chłodnicy od stara ale ile konkretnie)


3 napewno pociągnie przy 6 i ostrym grzaniu (pare godzin non stop) musisz dać wentyle na 12V. Oczywiście temp. nie podskoczy do 60C ale licz sie z 40. Bo tak naprawde wode grzeje tylko CPU i GPU, dysk i reszta niewiele ja podgrzeją.

CYTAT
Pytanie tylko czy do tej chłodnicy potrzebna mi jest polecana przez autora artykułu Grundfos UPS 25-40 czy wystarczy coś w atrakcyjniejszej cenie i mniejszym przepływie (i mocy a jeśli pompka ma wystarczającą wydajność to po co dokładać dodatkowe jeszcze waty).


Tu liczy sie marka (Laing, Grundfos) a nie konkretny model. Wiec jak znajdziesz cos w atrakcyjnej cenie i z odpowiednia marka do kupuj. Przepływ nie ma znaczenia w przypadku tych pomp, każdy model da rade (nawet 150l/h)

CYTAT
Popytam też w sklepach z C.O. i C.U.W.


Popytaj też czy ma przejściówki redukcyjne z gwinta pompy na gwint króćca. Bo "samoklejki" nie wyglądaja zbyt dobrze.

CYTAT
P.S. A czy inhybilator korozji działa destrukcyjnie na bloki (skraca ich żywotność)?


Wręcz przeciwnie. Nawet w układzie gdzie wszystko jest z tego samego materiału może przedłużyć życie.

83.22.46.* napisał:

Moja rada odpuść se konkretny model. Pytaj czy maja jaką kolwiek chłodnice z misężnymi lub miedzianymi kanałami. Później se spisz wymiary i tyle. Wiem że to bedzie lekko krepujące ale trudno sie mówi. To że chłodnica jest do kadeta wcale nie oznacza że jest z miedzi lub mosiądzu. Powiem Ci tak poszukaj najpierw w warsztacie który specjalizuje sie w Fiatach (konkretnie Polonezach) tam na 99,9% znajdziesz taka chłodnice lub nagrzewnice (oczywiście za odpowiednia cene).

Z chłodnicami od kadeta będzie kłopot bo nikt ich nie ma, ale zato mają na złomie trzy mosiężne nagrzewnice od poldka, w całkiem niezłym stanie, oczywiście mosiądz czy tam miedź dokładnie nie pamiętam ważne że nie aluminium. Tylko jeszcze mam pytanie, one mają do przepływu zrobione takie blaszki pomiędzy którymi płynie woda, nie rurki. Czy ma to jakiś kolosalny wpływ na wydajność? Aha, cena tych nagrzewnic to 40zł/sztuka. Dobrze będzie?

Do sklepów C.O. nie zdążyłem ale popatrzyłem w piwnicy i zauważyłem że mam dokładnie Grundfosa UPS 25-40. Może pomyślę nad nową pomką do centralnego cool.gif cool.gif

81.190.220.* napisał:
CYTAT
Dobrze będzie?


Szukaj nowej bo te 40zł pójdzie do kosza. 40zł to i tak za drogo.

CYTAT
takie blaszki pomiędzy którymi płynie woda, nie rurki.


Nie do końca. Daj se nagrzewnice pod światło zobaczyć że wiekszość prześwituje (te blaszki nazywamy finami). Tam gdzie nie prześwituje sa bardzo wąziutkie rurki w kształcie prostokąta (w przekroju).

83.22.45.* napisał:
No właśnie, takie niby rurki tylko że prostokątne. Źle to opisałem, wiem co to finy. Ja już kurde nie wiem ale nowa od poldka kosztuje 260zł w sklepie. 150zł aluminiowa.

//
Z tego co widziałem to kadet ma okrągłe.

81.190.220.* napisał:
CYTAT
ale nowa od poldka kosztuje 260zł w sklepie


Dobrze poszukaj. Ja załatwiałem na 65 zł.

83.22.38.* napisał:
No cóż, szukałem na allegro i od kadeta znalazłem tylko coś takiego:
http://moto.allegro.pl/show_item.php?item=123849072
http://moto.allegro.pl/show_item.php?item=124149058
http://moto.allegro.pl/show_item.php?item=124178725
A polonezy też raczej nie będą na allegro po 65zł. Zresztą jeśli chodzi o czyszczenie to nie zależy mi wogule na czasie ponieważ kolejny przyplyw jakiejkolwiek gotowizny będzie na miesiąc-dwa a skończenie budowy całego układu przewiduję na początek stycznia. Nie śpieszy mi się bardzo z tym, raczej traktuję to jako zabawę, bardzo pożyteczną. Jeszcze jedno. Rozmyślałem jeszcze nad poprzednim wariantem i doszedłem do wniosku że w zimie chłodzenie wodne z chłodnicą za oknem będzie takim oszczędnosciowym wydaniem kaskady, która wyrabia ujemne temperatury. Skoro w kaskadzie i innych tego typu extremalnych chłodzonkach zimno nie przeszkadza w pracy kompa trzeba się zastanowić jak to wszystko przenieść na chłodzenie wodą i problem temperatury w zimie sam się rozwiąrze. Natomiast jeśli mówimy o nagrzewaniu przez słońce w lecie, można jakiś okapik strzelić, tudzierz osłonkę i też nie będzie problemu.

87.248.93.* napisał:
Troche mieszasz pojęcia- kaskada to chłodzenie chłodzące chłodzenie- np w FC to dwa odzielne układy- jeden układ chłodzi drugi czego wynikiem jest osiąganie znacznie niższych temperatur niż na chłodzeniu jednostopniowym.
W przypadku chłodzenia wody instalacją znaną z FC- tzw FCW- układ chłodzący również musi być izolowany oraz, jeśli zakładamy bardzo niskie temperatury wody, węże i blok też muszą być izolowane.
W przypadku założenia temperatury wody w układzie FWC na poziomie temp otoczenia (przaktycznie nieosiągalne w wypadku WC) bądź niewiele niższej (są na to tabele) izolacji na wężach i blkou stosować nie trzeba.

Nagrzewnice Harrison (kadet, rekord)- prostokątny kanał szerokości całej grubości nagrzewnicy (minus 5mm z każdej strony na lut).
W przypadku polonezów/fiatów 125p- trzy mosiężne prostokątne kanały w rzędzie- oto przekrój nieczyszczonego fiata/poldka:
Obrazek

Chłodnic i nagrzewnic z MIEDZIANYMI kanałami nie szukaj- nie ma takowych- miedź nie nadaje się na kanały- jest zbyt miękka i przy grubości blaszki kanału rzędu dziesiętnych milimetra była by bardzo wrażliwa na uszkodzenia/deformację.

Jeśli chodzi o kształt przekroju poprzecznego kanału- tak naprawdę po "rozciągnięciu" prostokątnego przekroju otrzymamy koło- więc raczej wsio ryba. Ważna jest powierzchnia przekroju- im większa tym mniejsze opory przepływu.

http://moto.allegro.pl/show_item.php?item=124115220
http://moto.allegro.pl/show_item.php?item=123815104




83.22.20.* napisał:

Troche mieszasz pojęcia- kaskada to chłodzenie chłodzące chłodzenie- np w FC to dwa odzielne układy- jeden układ chłodzi drugi czego wynikiem jest osiąganie znacznie niższych temperatur niż na chłodzeniu jednostopniowym.
W przypadku chłodzenia wody instalacją znaną z FC- tzw FCW- układ chłodzący również musi być izolowany oraz, jeśli zakładamy bardzo niskie temperatury wody, węże i blok też muszą być izolowane.
W przypadku założenia temperatury wody w układzie FWC na poziomie temp otoczenia (przaktycznie nieosiągalne w wypadku WC) bądź niewiele niższej (są na to tabele) izolacji na wężach i blkou stosować nie trzeba.

Możliwe że mylę pojęcia, dokładnie nie wnikam w to jak działają kaskady i inne podobne wynalazki. Tak jak powiedziałeś WC ma za zadanie schłodzenie podzespołów do temperatury najbliższej otoczeniu. Czyli jeśli w zimie będzie na dworze -5*C to temp. w układzie będzie bardzo niska (jak na WC) co oznacza że węże blok muszą zostać zaizolowane. Szkopuł w tym że nie wiem jak to zrobić ale jeśli by się to udało, wszystko chodziło by sprawnie, bez wycieków i w pełni git. Chciałbym jeszcze zapytać czym są ogniwa peltiera, na allegro to jakieś kosteczki przypominające mi wtyczki zasilania SATA. Można wiedzieć co to i do czego służy?

87.248.93.* napisał:
Ogniwo peltiera (peltier)- to tzw pompa cieplna- po przyłożeniu napięcia transportuje ciepło z jednej strony płytki na drugą w wyniku czego na jednej stronie peltiera jest temp ujemna, na drugiej bardzo wysoka.
To tak ogólnikowo- było poruszane kilka razy.
Napisz do czego chciałbyś to zastosować.

83.22.58.* napisał:
Trocha to wszystko zamarło (nagły brak kasy) ale chciałbym wznowic temat. Na allegro znalazłem coś takiego jak nagrzewnica od kadetta o grubości 3cm, na forum udało mi się doczytac że jest to kadett slim. Jednak nie znalazłem szerszych wyjaśnień czym on się różni od zwykłego kadetta. Wiadomo: gruboscią. Ale czy poza wogodą coś się jeszcze zyskuje/traci? Jak jest z wydajnością slima w stosunku do tej zwykłej pięcio centymetrowej wersji? Proszę odpowiedź.
Pozdrawiam.
P.S. Czy znacie takiego użytkownika jak kalwero?

87.248.93.* napisał:
Cieńsze nagrzewnice (jak i dedykowane chłodnice do WC) mają tą przewagę nad grubszymi, że lepiej oddają ciepło otoczeniu przy mniejszych obrotach chłodzącego je wentyla. Ogrzane powietrze szybciej wydostaje się na zewnątrz nagrzewnicy.

Przy dużych obrotach wentyla wygrywają grubsze- wieksza powierzchnia oddawania ciepła.

Kalwero (albo jego brat- nie pamiętam dokładnie) jakiś czas temu sprzedawał na allegro nagrzwnice samochodowe do WC. Z zewnątrz były czyste i błyszczące- ktoś otworzył taką nagrzewnicę i wewnątrz panował syf totalny (mimo zapewnień o czyszczeniu wnętrza).

upd -> a nie- jednak to jego brat mitussm: http://forum.purepc.pl/index.php?showtopic=130753&hl=ca%C5%82a++prawda

Podobne tematy


Działy









Copyright © 2002-2024 | Prywatność | Load: 9.05 | SQL: 1 | Uptime: 122 days, 5:21 h:m | Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl