Temat
- Historia Kilku Nagrzewnic -
193.151.96.* napisał:
Przyszedł czas na "królową" nagrzewnic wywołującą ostatnimi czasy na forum burzliwe dyskusje- ŁADĘ.Cel modyfikacji- pozbyć się stali w postaci śrub i wewnętrznych podkładek, zamontować uniwersalne gniazda złączek z gwintem 3/8" "prostopadłe" do nagrzewnicy i poprawić ogólny deZign przerabiając nagrzewnicę w chłodnicę (a'la fabryka ).
Łada jaka jest- każdy widzi... Ale może nie każdy wie jak wygląda "dopiero co" wyjęta z samochodu z całym "oprzyrządowaniem":
Rurki we/wy- stalowe.
Jak widać nagrzewnica jest po letkich przejściach (pogięte lamele)- zazwyczaj w takim stanie można ją kupić na szrotach.
Zbędna zawartość po kąpieli we wrzącym occie nie była tak okazała jak to było w przypadku fiata- nie ma się czym "chwalić" .
Kąpiel ta twała zdaje się trochu zbyt długo bo cała nagrzewnica pokryła się czarnym nalotem (dobrze to widać na zbiornikach):
Jednak szczotka ryżowa i płyn do mycia naczyń doprowadziły ją do czystości:
Po wyprostowaniu lameli wygląd nagrzewnicy stał się już bardziej znośny- wprawdzie daleko jej było do tych z allegro ale nie to było moim priorytetem:
Czas "wymyślić" gniazda do montażu złączek. Oto oryginał:
Prekursorem tego typu działań na ładzie jest Nazir- Jego http://forum./index.php?showtopic=109354 uzupełniona później o http://forum./index.php?showtopic=129943.
Utartymi ścieżkami nie chadzam - dlatego postanowiłem zrobić to inaczej.
Wychodzę z założenia że chłodnica w układzie WC leży (na "dachu" budy lub w zatoce 5.25" co akurat w przypadku łady możliwe nie jest) lub stoi pod koszykiem na napędy 3.5". Dlatego optymalne wydaje mi się "prostopadłe" do nagrzewnicy ułożenie króćców- odpada problem łamiących się węży czy też konieczność stosowania kolanek (choć zrobiłem też kilka chłodnic z gniazdami "równoległymi"- ale o tym w http://img221.echo.cx/img221/3149/frow10ad.jpg).
Stąd właśnie inne niż mojego szanownego kolegi podejście do tematu.
Aby pozbyć się oryginalnych gniazd ordynarnie potraktowałem moją ładę gumówką (szlifierką kątową):
Dwa "korodki"- przyczyna niedawnej burzy na forum:
Stal oczywiście- wiadomo już na jakiej licencji robione były nagrzewnice do fiatów 125p (PRL się kłania: harrison- przebrzydły kapitalista! ).
Dlaczego właśnie tak? Postanowiłem nie rozlutowywać "przedniej" pokrywy (potencjalny problem z gumą "robiącą" za przegrodę w trakcie przylutowywania). Odlutowałem pokrywę "tylną" i przetkałem kanały nagrzewnicy- co okazało się zbędne, bo żaden nie był zatkany a kamienia na pokrywie było "jak na lekarstwo". Pokrywę zbiornika przylutowałem.
Łada nie posiada na tyle wysokich pokryw zbiorników aby gniazda złączek zamontować bezpośrednio na ich bokach- trzeba zastosować kolanka.
Otwory powstałe w wyniku wycięcia korodków zalutowałem blaszkami miedzianymi. W jednej z nich wykonałem już sporawy otwór (duża nagrzewnica- duży otwór ):
Odpowiednio spreparowane kolanko (wlutowana mosiężna mufka z gwintem 3/8"):
Kolanko w otwór i gra (wstępna przymiarka- jeszcze nie lutowane):
Tutaj widać blaszkę zaślepiającą drugi ordynarnie powstały otwór- dziewica, jeszcze bez dziurki :
- CDoN -
83.21.154.* napisał:
ktora to juz nagrzewniczka z kolei ? :]193.151.96.* napisał:
Wszystkich nie publikuję- eee... pogubiłem się w rachunkach .83.21.154.* napisał:
heh ale szczerze gratuluję zapału83.17.60.* napisał:
A dziękuję bardzo za promocję mojej skromnej osoby.Bardzo ładna ta mufka - zdradź skąd takowa, za ile, i czy tak wygląda fabrycznie, czy też z nią coś majstrowałeś. Szukałem ostatnio czegoś w tym stylu i w końcu byłem zmuszony zaadaptować redukcje 1/2"-3/8"
83.16.178.* napisał:
Sam właśnie takiej mufki szukam Tą samą metodę zmiany króćców zastosuję w mojej nagrzewnicy.83.24.66.* napisał:
No a ja swoją ładzianke rozlutowałem z obu stron (no i może dobrze, bo ta guma w środku jest jakaś nie dorobiona – za krótka i nie przylega do ścianek, chyba zrobię tak jak Nazir), na szczęście moja w środku tak źle nie wyglądała, ma tylko trochę kamienia, ale kąpiel w occie powinna załatwić sprawę. Mechl!n było zamieścić ten temat trochę wcześniej, nie było by ostatniej „burzy”. Mam pytanie, czym lutujesz te nagrzewnice? Chodzi mi głównie, jakiej cyny używasz?83.15.7.* napisał:
jednka bym coś z tą guma zrobił, po tylu latach w ruskiej bryce zawsze jest sfatygowana. Chodź w mojej ostatniej ładzie była w miare, ale i tak wykazaywała oznaki "wstępnego rokładu " więc ją zostawiłem.a patent z mufka mi sie podoba
83.21.27.* napisał:
mechl!n co się stało że starem którego pokazałeś po fiacie? Porzuciłeś prace nad nim???193.151.96.* napisał:
Lutuję zwykłą cyną.
A star cieknie jak sito niestety . Może jeszcze coś z niego będzie- być może skrócenie go zlikwiduje przecieki... Choć skracanie konstrukcji a'la harrison jest b.trudne (jeśli nie niewykonalne).
83.24.108.* napisał:
Czy macie może jakiś sposób, na te lamele(czy jakoś tak). Chodzi mi ot, że jak je tylko wyczyszczę, to zaraz miedź się utlenia i robią się zielone!83.21.20.* napisał:
Tak z ciekawosci, ile taka ladzianka wazy?81.219.225.* napisał:
hmm , tylko ja nie widze fot ?83.21.10.* napisał:
Ja już od jakiegoś miesiąca nie widze nic z members.lycospomaga mi proxy więc i tobie pomoże
80.53.25.* napisał:
lycos wprowadzil cos takego ze trza miec chyba 50 wejsc na strona na mieciac... inaczej usuwaja... ;/83.16.178.* napisał:
Może je psiknąć jakimś lakierem bezbarwnym ?? A jak nie to na czarno pomalować :]
83.17.104.* napisał:
moja lada wazy chyba 2.2 ale moge sie mylic i trzeba wziac poprawke ze wsrodku ma te metalowe korodowniki i sporo kamienia.83.27.116.* napisał:
moja 2,10* rozlutowana, z śrubami, tyle ze osobno w paczce* dane z paczki Poczty Polskiej
193.151.96.* napisał:
Nosz kurza stopa!!!Drugi raz w ciągu dwóch tygoni zawiesili mi konto na lycosie. Fak, fak!
Nie chce mi się znów edytować linków...
Cza będzie przeprosić się z ImageShackiem...
81.219.225.* napisał:
olej lycosa , imageshack rzadzi ;]87.248.76.* napisał:
Czas odświeżyć temat- nadchodzi finał kolejnej modyfikacji.Dziwna sprawa- lamele (blaszki grilla)- z jednej strony równe:
... z drugiej "fale dunaju":
Był w tym jakiś zamysł? Przecież logicznym wydaje się, aby z obu stron były równe... I nie tylko ten egzemplarz tak ma- to już piąta łada w moim posiadaniu i wszystkie tak miały. Zdjęcia innych widziane w necie też to potwierdzają.
Zresztą- nie mój problem- w mojej ładzie boków nie widać bo zakryłem je efektownymi kształtownikami (nagrzewnica po pierwszym szpachlowaniu):
Chwila refleksji:
Miedziane nagrzewnice- YHY, yasne... W mojej "karierze" nie spotkałem jeszcze całkowicie miedzianej nagrzewnicy. Co ja mówię "całkowicie"- wszystkie "miedziane" nagrzewnice z miedzi mają tylko lamele. Reszta to mosiądz- zbiorniki i kanały. A z miedzią "integruje" je cyna- metal o przewodnictwie cieplnym mniejszym niż aluminium (tak mi się zdawa... proszę o weryfikację).
Całkowicie mosiężne- TAK- żuk, nysa, syrena.
Ciekawe jak na tym polu wypadają aluminiowe nagrzewnice nowej generacji (np ford focus)- całkowicie aluminiowa konstrukcja a'la fiat/BIP (tylko nie wiem co "integruje" lamele z kanałami):
- CDN -
80.55.255.* napisał:
elomam do ciebie mala sprawe mechlin a jako ze masz pelna skrzynke pw to pisze tutaj przerabiasz nagrzewniczke od lady i pytanie do ciebie z jakiego modelu samochodu jest ta nagrzewnica i jakei sa jej wymiary ? bylbym wdzeiczny za szybka odpowiedz
pozdro
87.248.76.* napisał:
Kiedyś już podawałem z jakiego modelu jest to nagrzewnica... Teraz nie pamiętam- ani samara, ani niva. To były modele "noname"- miały tylko numerki- coś jak 6002, 6003, 6005- jakoś tak.Jak tylko znajdę swego posta to podam Ci dokładnie- ale poszukaj też- był kiedyś taki topik "model łady" czy cóś- tam właśnie podawałem.
Wymiarów nie znam- nie mierzyłem- na allegro w którejś z aukcji pewnie znajdziesz gabaryty.
83.17.110.* napisał:
A Muciek ma problem z pozbyciem się czegoś a la kamień z wielgachnego harrisona z volvo, którego mi preparuje.Może coś poradzisz, bo już biedak 11l octu wlał w nią.
Ten syf przypomina tytoń z papierosów, tylko jest jasniejszy (jasnobrązowy). wylatuje w postaci wiórów które po sciśnięciu w palcach przechodzą w proszek.
83.25.199.* napisał:
Tez to miałem w kadettcie. I chyba mam dalej, uzywałem octu, kwasku cytrynowego i za kazdym razem cos wyleciało. Najwiecej chyba wyleciało, jak wklałem kwasek i cilit bang (kwasek z destylka, do tego "troche" banga) Tak go zostawiłem na pre dni to wyleciał płyn takiego koloru, chyba czysto juz jest ale pewien nie jestem Sprwadze jeszcze octem.
83.27.115.* napisał:
Beniuś dobrze gada!Volvo wygląda tak:
a syf tak:
(własciwości, takie jakie podał Benito)
Fota z nastego płukania
Ktoś się ztym juz spotkał ? jakaś mała rada ?
bo już mnie gonią za marnotrawienie wody
87.248.76.* napisał:
Znalazłem:Jeśli zaś chodzi o taki kamień to może pomóc uderzanie w pokrywy zbiorników kawałkiem drewna- nagrzewnicę trzymamy w ręce i uderzamy- powstają wibracje/drżenie które usuną taki kamień. A drewnem- by nie pokaleczyć zbiorników. Chemia w tym przypadku chyba niewiele zdziała...
UPD- aha- wnętrze nagrzewnicy musi być suche aby kamień się wykruszył.
83.25.199.* napisał:
Jakie wymiary to to ma?
83.27.115.* napisał:
walenie w zbiorniki było tak samo jak w radiator dłonią, wibrajce z szlifierki tez dużo dały (bo obciachałem te rurki, w miejce muf ) i wyleciała tego masa, ale ile bym nie walił, to leci coraz wiecej, ale powiem, ze ocet nie tyle, że usuwa kamien tylko "odziela" go od reszty nagrzewy i leci, leci i leci...Spróbuje z jakims odkamieniaczem, bo od octu juz mam młodsci
Edit
szerokie na 17,3cm
długie ( z zbiornikami) 29,5
87.248.76.* napisał:
To chyba takie same wymiary jak od rekorda (?) - mniemam po ilości kanałów.Np:
http://www.allegro.pl/show_item.php?item=57691747
Mój rekord już schnie po modzie .
83.17.110.* napisał:
Co to za syf grrrrrrrrr, a tak BTW ciekawe jak będzie chłodzić. Oczekuję potężnych możliwości przy wysokim vcore.83.27.115.* napisał:
na rekorda IDEALNIE mieszcza sie 2 wentyle 120 a ta ma ciut zapasui chyba jest ciut szersza
Miałem do wyboru z duzych: syrene (ale mosięzną) jakieś dziwadło (4 przebiegowa, 2 małe nagrzewnice połaczone w jedną duża, masą rurek), tyle, że stal, Duuuzego harrisona z Renault, tyle, że koles se liczył sporo za niego, bo miał elektryczny zawór, a na jaki grzyb mi on
Rekorda i to Volvo, wiec wybrałem go z 4 powodów:
a) był tańszy od rekorda
b ) z pozoru czystszy
c) lepsze ułożenie rurek
d)minimalnie większy
83.17.110.* napisał:
Nie koleś ale szrotmaster.80.55.255.* napisał:
mechlin thx za model ale problem w tym ze ta nagrzewniczka ma wymiary z tego co wiem 18.5 cm a model ktory mi podales nawet w sklepie ma wymiary 20 cm ( takie jakie podal mi muciek ) i ja juz sie w tym gupie Xx czyzby produkowali 2 modele nagrzewnic o takiej samej nazwie ale o innych wymiarach Xx ? tak czy owak w pon jade na szrot ( dzisiaj mi zamkneli o 15 :[ ) i nabede ta o szerokosci 18.5 cm rozlutuje i bedzie fun pozdro83.27.115.* napisał:
Chłopie, podałem Ci na oko, z zbiornika, nie chciało mi się leciec na strych i mierzyc tego!BTW ile chciał za nówke ładziekę w sklepie ?
80.55.255.* napisał:
110 za alu i 180 za miedz wiec cena jakas niby powalajaca nie jest biorac pod uwage ze za fiata chca 240 za nowke Xx i tak pozatym no to lusik muciek zobaczymy co bedzie w pon ale jak by na to nie patrzec koles w sklepie mi zmierzyl 2101-2107 i wyszlo ze zbiorniczkami 20 cm wiec cos mi sie tu nie zgadza ale zlom i miarka czekaja wiec zobaczymy pozdro83.25.221.* napisał:
A ile dales? Co to za volviak?
83.27.105.* napisał:
-30zł
-koles sam nie wiedział
-był tylko jeden
80.51.130.* napisał:
mechl!n co ty z tymi nagrzewnicami robisz? wyglądaję super!!! ja bym sprzedał na allegro. Jak nie sprzedam swojej nag. od Fiata 125p to zrobie cos podobnego co ty zrobiłeś z tą ładą. SUPER ROBOTA!!!83.25.229.* napisał:
Jaaaaaaaaaaaa..... taka cena za taki ładny okaz ......... szkoda tylko, ze syf taki w srodku....
83.27.128.* napisał:
Coś http://forum./index.php?showtopic=125085? [;
83.31.140.* napisał:
podepne sie pod temat bo nie ma sensu zakladac nowegonie nagrzewajce kadetow nad kuchnia
ja tak zrobilem ze swoim
i jest naprawde dziurawy jak sito
a ch* z nim!!!
nigdy do nie lubilem!!
a tak btw
mechl!k gratuluje poloneza
zapomnialem otej aukcji
87.248.76.* napisał:
Niestety- rozlutowywanie nagrzewnicy nad kuchenką wiąże się z tego typu ryzykiem. Nie tylko zbiorniki są lutowane- kanały też. Dlatego właśnie ogrzewanie całości nagrzewnicy może skończyć się rozszczelnieniem. Np tak w powiększeniu wygląda przekrój kanału fiata/poldka/łady:Z harrisami jest jeszcze gorzej- ich kanał składa się z dwóch blaszek zlutowanych na brzegach na szerokości około 5mm- blaszki przylegają do siebie "płaszczyznowo"- nie są tak pozawijane jak w fiacie a co za tym idzie łatwiej je rozszczelnić.
Palnik ogrzewa nagrzewnicę miejscowo dlatego ryzyko rozszczelnienia jest małe (aczkolwiek nadal realne).
199.67.140.* napisał:
Panie mechl!nmow Pan skad wziales takie krztaltowniki czy jak sie to zwie na bok
ladki ( b.ladne )
wlasnie taka wpadla mi w rece
i bede ja robil
narazie musze ja rozlutowac ( nie.... nie nad kuchenka )
potem krocce
potem boki
potem szpachla
super pomysl z przylutowaniem tej mofki do tej rureczki
mam takich troche kupilem w castoramie
tylko teraz skad taka mofka
mosze poszukac
80.51.130.* napisał:
Nie. chcę zrobic podobnie jak z tą ładą tylko że nie mam takich kolanek(znalazłem co prawda parę w garażu u siebie(mojego taty) ale one są za duże (a zależało mi na nich bo miedziane). Więc teraz szukam kolanek... POZDRO
87.248.76.* napisał:
Te kształtowniki na boki pochodzą z oldschoolowego karnisza do firan (made in 1980 ). Akurat przypasowały szerokością- dlatego je zastosowałem. Gdyby nie one "sam bym se" wygiął odpowiednie boki z blaszki- nie były by niestety takie bajeranckie.Mufki- już kiedyś pokazywałem- to przerobione redukcje 1/2"-3/8" (before/after):
Kolanka do kupienia w sklepach hydraulicznych, z techniką grzewczą, metalowych.
Czas już najwyższy kończyć z tą ładą ale ogrom szpachlowania/szlifowania mnie przytłacza- jak mam się za to zabrać to wolę zacząć inną od podstaw- tym sposobem w międzyczasie ukończyłem moda dwóch opli .
83.31.172.* napisał:
spokotakie redukcje juz zakupilem
nie wiedzialem ze szlifowales
oras nie wiem jakim cudem rozlutowales lade
co za kurestwo
meczylem sie z strasznie..... (z godzine ? totalmasakra :/ )0
na malym palniku
wogole nie chciala puscic
skonczylo sie na malej demolce
ale rozlutowana
mam nadzieje ze maly palnik nie zrobil z niej jesieni sredniowiecza
zobaczymy....
87.248.76.* napisał:
Używam palnika "podpiętego" pod butlę propan-butan dlatego nie mam większych problemów z rozlutowaniem:
Staram się to robić w miarę szybko bo długie rozlutowywanie pokryw zbiorników grozi rozszczelnieniem połączeń zbiornik - kanał. Mam nadzieję, że udało Ci się tego uniknąć.
199.67.140.* napisał:
zobaczymytroche zdemolowalem pokrywy i to co czego te pokrywy sie lutuje
no ale mniejsza z tym
chyba bede zmuszony ja skleic a nie zlutowac ( epoxy dragon sie klania)
co do szczelnosci to sie okaze
mam nadzieje ze nie puscila sqbana
co to wogole z srodku bylo
haahaha
jakas guma
i te metalowe 'cos' w przedniej pokrywie
wole ja rozwalic niz podpiac ja taka brudna do ukladu
wogole kamien i rozne rzeczy siedza na tych pokrywach
hardcore
dzieki za pomoc!
Podobne tematy
Działy
Copyright © 2002-2024 | Prywatność | Load: 2.03 | SQL: 1 | Uptime: 58 days, 20:47 h:m |
Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl