Poniedziałek, 31 stycznia 2011, 20:39
Gra przeciwbólowa
Należące do Uniwersytetu Waszyngtońskiego Harborview Burn Centre w Seatlle używa pionierskiej techniki łagodzenia bólu u ofiar poparzeń. Pacjenci zanurzają się w wirtualnym świecie gry komputerowej, w której rzucają się śnieżkami z bałwanami i pingwinami.Ból powstający wskutek oparzeń to jeden z najbardziej intensywnych rodzajów bólu, a leczenie osób, które uległy oparzeniom jest często nie mniej bolesne.
Dzięki SnowWorld pacjenci przenoszą się do innego świata. Zakładając specjalny hełm z słuchawkami odcinają się wzrokowo i słuchowo od tego, co kojarzy im się z bólem.
Gra jest bardzo prosta, a jednocześnie zabawna. Gdy trafimy śnieżką w bałwana, ten nam odda. Uderzenie nią w pingwina powoduje, że na chwilę zamarza, a drugi celny rzut prowadzi do jego eksplozji. W grze spotykamy też mamuty czy igloo.
Pacjenci, którzy są poddawani eksperymentalnej terapii mówią, że w czasie gry nie odczuwają bólu. Jest to możliwe dzięki temu, iż nasze mózgi mają ograniczoną zdolość do przetwarzania informacji. Gdy pacjent jest skupiony na grze, mózg ciągle odbiera sygnały bólowe, jednak - zajęty walką na śnieżki - ignoruje je.
Już dawniej zauważono, że oglądanie filmów czy słuchanie muzyki zmniejsza ból. Jednak wirtualne światy spełniają to zadanie znacznie lepiej, gdyż w większym stopniu zajmują mózg, pozwalając na zanurzenie się w cyfrowej rzeczywistości.
Naukowcy nie polegają jednak tylko na opiniach pacjentów. Od dwóch lat zbierają zdjęcia z tomografu. Pokazują one, że aktywność mózgu związana z odczuwaniem bólu spada nawet o 50% gdy pacjent jest zajęty grą. - Te wyniki są zgodne z naszymi przewidywaniami, iż SnowWorld tak bardzo skupia uwagę, że mózg nie jest w stanie skupiać się na bólu - mówią uczeni.
Mariusz Błoński
Wersja do druku
Podobne tematy
Grafenowe bolometry mogą całkowicie zmienić zasady gry na polu komputerów kwantowych
, 07.10.2020 r.
Szkodliwy program Reductor przechwytuje ruch HTTPS poprzez manipulowanie generatorem „losowych” liczb przeglądarek
, 10.10.2019 r.
Liczba modyfikacji oprogramowania ransomware w II kwartale 2019 r. wzrosła dwukrotnie
, 25.08.2019 r.
Superszybkie monitory LG dla graczy
, 15.06.2019 r.
Ponad 900 000 użytkowników zostało zaatakowanych w ciągu roku przy użyciu fałszywych gier wideo rozprzestrzeniających szkodliwe oprogramowanie
, 15.06.2019 r.Starsze
Sony: Czterordzeniowy ARM w konsoli, 15:02
Microsoft - solidne wyniki, mieszane komentarze, 15:01
Nowsze
Krzemowe nanospiralki, 20:40
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Brak komentarzy. Może warto dodać swój własny?
Copyright © 2002-2024 | Prywatność | Load: 2.44 | SQL: 13 | Uptime: 84 days, 12:39 h:m |
Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl