Piątek, 16 stycznia 2009, 14:48
Sprzedaż komputerów wzrosła w IV kwartale o 1,1%
W czwartym kwartale 2008 r. światowa sprzedaż komputerów wzrosła najmniej od 2002 r. - o 1,1% w porównaniu do czwartego kwartału 2007 r. Powodem był międzynarodowy kryzys finansowy - poinformowała firma analityczna Gartner.W IV kwartale światowa sprzedaż komputerów osiągnęła 78,1 mln sztuk. Zdaniem analityków Gartnera, z powodu światowej recesji mniejszy popyt zanotowano w USA oraz w krajach Europy, Azji i Afryki. Segmentem rynku, w którym sprzedaż "pecetów" rozwijała się najlepiej, były netbooki.
Hewlett-Packard zanotował w czwartym kwartale wzrost sprzedaży o 3,5% (prawie 15 mln komputerów), ale w ujęciu rocznym najniższy wzrost od połączenia przedsiębiorstwa z firmą Compaq w 2003 r. Zdaniem Gartner, HP radził sobie dobrze w regionie Europy, Afryki i Środkowego Wschodu, agresywnie promując mininotebooki, ale sprzedaż w USA rozwijała się gorzej.
Dell z kolei zanotował satysfakcjonujący wzrost sprzedaży w regionie Azji i Pacyfiku. Firma sprzedała 10,3 mln komputerów na świecie, ale zanotowała spadek w ujęciu rocznym o 5,9%.
Na skutki kryzysu nie mógł narzekać Acer, który zanotował aż 31,1% wzrost sprzedaży (9,6 mln sztuk), dzięki - zdaniem Gartner - niskim cenom oferowanych komputerów.
Na czwartym miejscu pod względem ilości sprzedanych komputerów (5,5 mln sztuk) znalazła się firma Lenovo, której sprzedaż spadła (po raz pierwszy od 2006 r.) w porównaniu do IV kwartału 2007 r. o 4,5%. Piąta była Toshiba z 3,6 mln sztuk i 20,7% wzrostem sprzedaży.
W USA sprzedaż komputerów w IV kwartale spadła o 10%. Zdaniem analityk Gartner - Mika Kitagawa, w tym okresie w Stanach Zjednoczonym firmy obcinały wydatki na IT, m.in. odkładając wymianę komputerów z powodu kryzysu. Jej zdaniem, kryzys najbardziej odczuli ci producenci, którzy oferowali najwięcej rozwiązań IT dla biznesu.
W tym samym kwartale 2008 r. sprzedaż w regionie Azji i Pacyfiku wzrosła tylko o 1,8% i osiągnęła 19,5 mln sztuk. Sprzedaż w Chinach wzrosła o 0,8%, w Indiach o 2,2%, a w Japonii o 7%. W Ameryce Łacińskiej sprzedaż wyniosła 7,2 mln sztuk (wzrost o 10%).
Światowa sprzedaż w całym 2008 r. osiągnęła 302,2 mln komputerów - o 10,9% więcej, niż w 2007 r. Pierwsza piątka producentów, którzy sprzedali najwięcej, pozostała jednak bez zmian. Dell odzyskał siły dzięki prowadzonemu w 2008 r. procesowi restrukturyzacji, Lenovo kontynuowało ekspansję poza chińskim rynkiem, a sprzedaż Toshiby rosła szybciej, niż przeciętna całego rynku.
Grzegorz Pietrzak
Wersja do druku
Podobne tematy
Oferta sprzedaży danych 92 milionów Brazylijczyków
, 10.10.2019 r.
Dane z Gmaila, Hotmaila i Yahoo Maila na sprzedaż
, 08.05.2016 r.
Asustek i Gigabyte ograniczyły sprzedaż płyt głównych
, 18.07.2015 r.
Sprzedaż fabryk IBM a bezpieczeństwo USA
, 24.10.2014 r.
Nokia wstrzymała w Europie sprzedaż tabletu Lumia 2520
, 18.04.2014 r.Starsze
Biedronka kolejnym wirtualnym operatorem komórkowym, 14:47
W Kenii rusza sprzedaż telefonu Obama Phone, 14:46
Nowsze
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Brak komentarzy. Może warto dodać swój własny?
Copyright © 2002-2024 | Prywatność | Load: 2.59 | SQL: 13 | Uptime: 62 days, 3:55 h:m |
Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl