Sobota, 12 lipca 2008, 12:50
Serwisy społecznościowe zagrażają bezpieczeństwu
Badanie przeprowadzone przez firmę Trend Micro wśród użytkowników komputerów w firmach wykazało, że coraz więcej pracowników łączy się z serwisami społecznościowymi opartymi na technologiach Web 2.0 za pośrednictwem sieci przedsiębiorstw.Badania obejmujące 1600 pracowników przedsiębiorstw w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Japonii wykazały, że aż 19% respondentów (w porównaniu z 15% w 2007 r.) odwiedzało serwisy społecznościowe. Serwisy te, zwykle zbudowane za pomocą technologii Web 2.0, należą do głównych celów cyberprzestępców i twórców szkodliwego oprogramowania, którzy do przynoszących zysk ataków wykorzystują ich interaktywność i popularność.
Oprócz serwisów społecznościowych na technologii Web 2.0 oparte są także blogi, serwisy typu wiki oraz narzędzia ułatwiające współpracę. Jak wynika z ostatniego raportu i prognozy firmy Trend Micro na temat zagrożeń internetowych (Threat Report & Forecast), liczba takich zagrożeń w aplikacjach Web 2.0 osiągnęła w styczniu 2008 r. niemal 1,5 miliona, w porównaniu z niewiele ponad milionem zagrożeń w grudniu 2007 r.
W ciągu ostatnich 6-12 miesięcy analitycy badający zagrożenia z firmy Trend Micro odkryli w wielu serwisach społecznościowych różne formy szkodliwego oprogramowania. Jeden z takich popularnych portali został w 2007 r. zainfekowany banerami reklamowymi, które instalowały szkodliwe pliki i programy na komputerach ofiar. W innych serwisach znaleziono wbudowane kody kierujące użytkowników na fałszywe strony w celu kradzieży ich tożsamości i danych osobowych. Serwisy społecznościowe mogą też być siedliskiem oprogramowania typu adware i programów szpiegujących.
W Wielkiej Brytanii procent użytkowników, którzy odwiedzali serwisy społecznościowe za pośrednictwem sieci firmowych, wyraźnie wzrósł — z 11% w 2007 r. do 27% w 2008 r. (w Niemczech — odpowiednio z 9% do 13%).
W Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemczech liczba pracowników, którzy przeglądają serwisy społecznościowe w pracy, rośnie szybciej w dużych niż w małych firmach.
Inaczej jest w Japonii, gdzie pracownicy małych firm odwiedzają serwisy społecznościowe częściej niż ich koledzy zatrudnieni w wielkich przedsiębiorstwach.
W Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemczech pracownicy mobilni częściej odwiedzają serwisy społecznościowe niż osoby pracujące w biurze.
45% respondentów przyznało się do wysyłania informacji poufnych pocztą internetową, która — jak wynika z badań — jest najczęściej używaną aplikacją typu Web 2.0. W Niemczech robi to ponad połowa użytkowników komputerów firmowych.
W latach 2007-2008 odsetek użytkowników urządzeń mobilnych, którzy przyznali się do wysyłania informacji poufnych pocztą internetową, wzrósł najbardziej w Wielkiej Brytanii (z 30% w 2007 r. do 49% w 2008 r.) i w Niemczech (odpowiednio z 51% do 64%).
W Japonii częściej niż w innych krajach pracownicy przeznaczają ponad godzinę dziennie na korzystanie z aplikacji Web 2.0 w sieci przedsiębiorstwa lub podczas pracy zdalnej.
Wersja do druku
Podobne tematy
Uwaga na serwisy społecznościowe - skasowane fotki wciąż dostępne
, 21.05.2009 r.
Świńska grypa zakaziła polskie serwisy - raport NewsPoint
, 07.05.2009 r.
Polskie media bardziej przejęte losem Gruzji niż serwisy zagraniczne - raport NewsPoint
, 14.08.2008 r.
Nowe robaki atakujące serwisy MySpace oraz Facebook
, 01.08.2008 r.Starsze
Bot gromadzi dane dla Wikipedii, 7:04
Microsoft wyliczył koszt piractwa, 20:05
Nowsze
VIA sposobem NVIDII na Intela?, 15:36
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Brak komentarzy. Może warto dodać swój własny?
Copyright © 2002-2024 | Prywatność | Load: 1.73 | SQL: 13 | Uptime: 530 days, 4:16 h:m |
Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl