Data: Wtorek, 9 czerwca 2009, 07:51

Litowo-siarkowy napęd dla samochodów


Naukowcy z kanadyjskiego University of Waterloo dokonali przełomowych prac, których efektem może być powstanie baterii litowo-siarkowych wielokrotnego użycia. Gęstość energetyczna baterii Li-S wynosi około 2600 Wh/kg. czyli dziesięciokrotnie więcej niż gęstość baterii litowo-jonowych.

Urządzenia litowo-siarkowe mogłyby zatem oznaczać przełom na rynku samochodów elektrycznych. Głównym problemem baterii Li-S jest ich niewielka żywotność. Wytrzymują znacznie mniej cykli ładowania niż urządzenia litowo-jonowe.

Natomiast zespół profesor Lindy Nazar opracował nową katodę, zdolną do podtrzymania odwracalnej reakcji elektrochemicznej zapewniającej duży przepływ prądu. Dotychczas do produkcji katod baterii litowo-siarkowych wykorzystywano różne mieszaniny węgla i siarki. Jednak w żadnej z nich atomy obu pierwiastków nie znajdowały się na tyle blisko, by zapewnić swobodny przepływ elektronów.

Kanadyjczycy stworzyli matrycę składającą się z pręcików węgla o średnicy 6,5 nanometra każdy, oddalonych od siebie o 3-4 nanometry. Na powierzchni pręcików znajdowały się miniaturowe pory. Później matrycę zanurzono w ciekłej siarce, dzięki czemu pory w węglu zostały zapełnione siarką. Atomy obu pierwiastków znalazły się wyjątkowo blisko siebie, co umożliwiło swobodny przepływ elektronów.

Mariusz Błoński
| Drukuj | Zamknij |