Data: Czwartek, 4 czerwca 2009, 11:43

AMD: Pierwszy procesor z DirectX 11


Podczas konferencji prasowej w Tajpei AMD pokazało pierwszy procesor graficzny obsługujący DirectX 11. Urządzenie ma zadebiutować już pod koniec bieżącego roku.

DirectX 11, a więc i obsługujące tę technologię CPU, wprowadzają do świata grafiki komputerowej trzy bardzo ważne elementy.

Pierwszy z nich to teselator, moduł odpowiedzialny za teselację, czyli zamianę brył w sieć składającą się z olbrzymiej liczby trójkątów. Im jest ich więcej, tym lepiej odwzorowany jest obiekt. Sprzętowo realizowana teselacja pozwala na osiągnięcie znacznie lepszej wydajności niż dotychczas i daje twórcy grafiki więcej swobody - nie musi on już poświęcać jakości grafiki na rzecz wydajności. Sprzętowa teselacja nie jest zupełną nowością. Zastosowano ją w układzie graficznym dla Xboksa 360 oraz w kartach graficznych od ATI Radeon HD 2000 po ATI Radeon HD 4000.

Kolejną nowością w DX11 jest shader powłoki (hull shader), odpowiedzialny za traktowanie danych wejściowych jako siatki powiązanych ze sobą danych o różnych częstotliwościach, co pozwala łatwo zmieniać jedną reprezentację powierzchni w inną. Dotychczas dokonywało tego specjalne oprogramowanie. Teraz zajmie się tym procesor graficzny, dzięki czemu uzyskamy znacznie bardziej realistyczne bryły o gładkich powierzchniach.

Inny ważny element to shader dziedziny (domain shader), który umożliwia jednorazowe generowanie przedmiotu i "pracę" z nim. Oznacza to, że karta graficzna wygeneruje np. budynek, a gdy nasz bohater ostrzela go i częściowo zniszczy, to GPU nie będzie musiał generować obrazu zniszczonego budynku, a jedynie zajmie się tymi fragmentami, które w czasie ostrzału uległy zmianie.

Wraz z DirectX 11 zadebiutuje też Shader Model 5.0, zwiększający dokładność renderingu.

Biblioteki DX11 pojawią się wraz z Windows 7.

Mariusz Błoński
| Drukuj | Zamknij |