Data: Środa, 15 kwietnia 2009, 08:45

Facebook = słabsze wyniki w nauce?


Jeśli masz konto np. na Facebooku i korzystasz z niego w pracy, możliwe, że osiągasz lepsze wyniki. Jeśli jesteś jednak studentem i zależy Ci na dobrych stopniach, efekt korzystania z serwisu społecznościowego może być dokładnie odwrotny - wynika z badania naukowców z Uniwersytetu Stanowego Ohio (USA).

Serwisy społecznościowe są już pewnego rodzaju zjawiskiem społecznym, podlegającym badaniom i ocenom. Ogromna liczba korzystających z ich usług osób sprawia, że nie można przejść obok nich obojętnie. Na początku kwietnia informowaliśmy, że użytkownicy, którzy spędzają w serwisach społecznościowych przerwy w pracy, są bardziej wydajni od tych pracowników, którzy tego nie robią. Okazuje się, że to, co dobre dla pracowników, niekoniecznie ma też pozytywny wpływ na studentów.

Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego Ohio przebadali studentów pod kątem zależności między czasem spędzanym w serwisach społecznościowych a ich ocenami. Aryn Karpinski, jedna z autorów badania, stwierdziła, że nie można jednoznacznie powiedzieć, że korzystanie np. z serwisu Facebook prowadzi do niższych ocen, jednak pewna zależność istnieje.

Badaniu poddano 219 studentów - 102 jeszcze studiowało, 117 zakończyło naukę. W pierwszej grupie 85 procent osób przyznało się do posiadania konta w serwisie Facebook, w drugiej 52 procent. Częściej jego posiadaczami byli studenci nauk ścisłych niż humanistycznych. Użytkownicy Facebooka spędzali średnio tygodniowo na nauce od 1 do 5 godzin, podczas, gdy pozostali od 11 do 15 godzin.

Różnica jest więc zasadnicza, choć jak wiadomo, nie musi to oznaczać, że kto mniej czasu poświęca studiowaniu ten osiąga gorsze wyniki. Mimo to, w badanej grupie osoby posiadające konto na Facebooku uzyskiwały oceny średnio o pół stopnia niższe od tych, które go nie miały. Jak jednak podkreśla Karpinski na wynik ten mogą mieć wpływ także inne czynniki - cechy charakteru czy sytuacja rodzinna. Nie można więc jednoznacznie stwierdzić, że winnym gorszych ocen jest taki czy inny serwis społecznościowy.

W odczuciu większości badanych studentów (79 procent) korzystanie z Facebooka nie wywiera negatywnego wpływu na ich naukę i osiągnięcia. Podkreślili oni, że poświęcają serwisowi zbyt mało czasu, by mogło się to odbić na wynikach w nauce.

Michał Chudziński
| Drukuj | Zamknij |