Data: Sobota, 21 marca 2009, 11:09

W Polsce jest już ponad 17 milionów internautów


W Polsce, w marcu bieżącego roku naliczono 17,3 mln internautów w wieku 15-75 lat. To o 600 tys. więcej niż w styczniu - wynika z najnowszego badania zachowań związanych z korzystaniem z sieci, przeprowadzonego przez GfK Net Index.

Zdecydowana większość internautów - 91% - korzysta z sieci przynajmniej raz w tygodniu, a 59% - codziennie. W miastach powyżej 500 tys. mieszkańców 74% ma dostęp do Internetu, na wsi - 47%.

W miejscu zamieszkania z Internetu korzysta ponad połowa ankietowanych (51%), ponad jedna czwarta wykorzystuje sieć również w pracy, szkole lub na uczelni (26%), a 12% - w innych miejscach, takich jak kawiarenki, znajomi, rodzina, itp.

Z badania wynika, że rośnie liczba komputerów z dostępem do Internetu, jak również liczba osób, które mają w domu do dyspozycji więcej niż jeden komputer z dostępem do Sieci.

W Polsce na 8,8 mln gospodarstw domowych, które korzystają z Internetu, przypada 10,8 mln komputerów.

Największa grupa użytkowników (86%) używa Internetu do korzystania z poczty elektronicznej. Dla prawie 70% Sieć to źródło rozrywki, plotek i ciekawostek. 67% korzysta z komunikatorów internetowych. Nieco ponad 40% internautów wykorzystuje Internet do dokonywania operacji finansowo-bankowych. Co trzeci ankietowany odwiedza aukcje internetowe, a jedna piąta korzysta z serwisów peer-to-peer w celu wymiany plików np. z muzyką lub filmami. Ok. 2% internautów decyduje się na zakup w sieci artykułów żywnościowych.

Z badania wynika, że Internet najczęściej wykorzystują gospodarstwa domowe, w których jednocześnie jest kamera cyfrowa, laptop lub konsola do gier. Natomiast stosunkowo rzadziej gospodarstwa domowe, w których jest zainstalowana telewizja kablowa lub satelitarna.

- Te wyniki to doskonała ilustracja zjawiska rywalizacji dwu ważnych kanałów komunikacji. Od pewnego czasu wyraźnie widać, że oba te media sięgają po pozostający jeszcze w dyspozycji widzów i konsumentów ich wolny czas na konsumpcję mediów. Według naszych prognoz w bieżącym roku udział Internetu w ogólnej konsumpcji mediów będzie nadal rósł, także kosztem TV - powiedział cytowany w komunikacie Paweł Klimczewski z działu mediów GfK Polonia.

Dodał także, że obecnie, inaczej niż w latach ubiegłych, korzystanie ze złącza internetowego nie jest już też statystycznie związane z posiadaniem telefonu stacjonarnego.

Grzegorz Pietrzak
| Drukuj | Zamknij |