Data: Piątek, 16 stycznia 2009, 14:48

Sprzedaż komputerów wzrosła w IV kwartale o 1,1%


W czwartym kwartale 2008 r. światowa sprzedaż komputerów wzrosła najmniej od 2002 r. - o 1,1% w porównaniu do czwartego kwartału 2007 r. Powodem był międzynarodowy kryzys finansowy - poinformowała firma analityczna Gartner.

W IV kwartale światowa sprzedaż komputerów osiągnęła 78,1 mln sztuk. Zdaniem analityków Gartnera, z powodu światowej recesji mniejszy popyt zanotowano w USA oraz w krajach Europy, Azji i Afryki. Segmentem rynku, w którym sprzedaż "pecetów" rozwijała się najlepiej, były netbooki.

Hewlett-Packard zanotował w czwartym kwartale wzrost sprzedaży o 3,5% (prawie 15 mln komputerów), ale w ujęciu rocznym najniższy wzrost od połączenia przedsiębiorstwa z firmą Compaq w 2003 r. Zdaniem Gartner, HP radził sobie dobrze w regionie Europy, Afryki i Środkowego Wschodu, agresywnie promując mininotebooki, ale sprzedaż w USA rozwijała się gorzej.

Dell z kolei zanotował satysfakcjonujący wzrost sprzedaży w regionie Azji i Pacyfiku. Firma sprzedała 10,3 mln komputerów na świecie, ale zanotowała spadek w ujęciu rocznym o 5,9%.

Na skutki kryzysu nie mógł narzekać Acer, który zanotował aż 31,1% wzrost sprzedaży (9,6 mln sztuk), dzięki - zdaniem Gartner - niskim cenom oferowanych komputerów.

Na czwartym miejscu pod względem ilości sprzedanych komputerów (5,5 mln sztuk) znalazła się firma Lenovo, której sprzedaż spadła (po raz pierwszy od 2006 r.) w porównaniu do IV kwartału 2007 r. o 4,5%. Piąta była Toshiba z 3,6 mln sztuk i 20,7% wzrostem sprzedaży.

W USA sprzedaż komputerów w IV kwartale spadła o 10%. Zdaniem analityk Gartner - Mika Kitagawa, w tym okresie w Stanach Zjednoczonym firmy obcinały wydatki na IT, m.in. odkładając wymianę komputerów z powodu kryzysu. Jej zdaniem, kryzys najbardziej odczuli ci producenci, którzy oferowali najwięcej rozwiązań IT dla biznesu.

W tym samym kwartale 2008 r. sprzedaż w regionie Azji i Pacyfiku wzrosła tylko o 1,8% i osiągnęła 19,5 mln sztuk. Sprzedaż w Chinach wzrosła o 0,8%, w Indiach o 2,2%, a w Japonii o 7%. W Ameryce Łacińskiej sprzedaż wyniosła 7,2 mln sztuk (wzrost o 10%).

Światowa sprzedaż w całym 2008 r. osiągnęła 302,2 mln komputerów - o 10,9% więcej, niż w 2007 r. Pierwsza piątka producentów, którzy sprzedali najwięcej, pozostała jednak bez zmian. Dell odzyskał siły dzięki prowadzonemu w 2008 r. procesowi restrukturyzacji, Lenovo kontynuowało ekspansję poza chińskim rynkiem, a sprzedaż Toshiby rosła szybciej, niż przeciętna całego rynku.

Grzegorz Pietrzak
| Drukuj | Zamknij |