10 sposobów wykorzystania systemów IT w czasie recesji gospodarki
W czasach gdy media donoszą o pogarszającym się stanie gospodarki, a rząd przewiduje znacznie wolniejsze tempo jej wzrostu, ODL przedstawia szereg sposobów na zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw.
W obecnych warunkach gospodarczych przedsiębiorcy muszą działać rozsądnie, by przetrwać trudny okres i dodatkowo zapewnić sobie przewagę nad konkurencją.
Unowocześnienie wykorzystywanego w firmie systemu ERP czy CRM lub wdrożenie nowego, może znacząco przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstwa i umocnienia jego pozycji na rynku.
10 sposobów wykorzystania systemów IT w czasie recesji gospodarki:
- Analizowanie rentowności produktów/usług
- Ustalenie rentowności poszczególnych produktów i usług
- Wyeliminowanie z oferty nierentownego asortymentu
- Analizowanie kosztów
- Ustalenie, które koszty mają największy (stały i zmienny) wpływ na rentowność przedsiębiorstwa
- Analiza i porównanie kosztów generowanych przez dostawców oraz okresów dostaw
- Kontrolowanie procesów sprzedażowych
- Upewnienie się, że wszystkie szanse i okazje zostają wykorzystane, a kontrakty zakończone z zyskiem
- Wykorzystywanie systemów CRM , aby zapewnić szczegółową kontrolę kontaktów z klientem i wysoki poziom dostarczanych usług
- Kontrolowanie pracy działu handlowego w celu zapewnienia wysokiego stopnia wydajności
- Zidentyfikowanie i utrzymanie klientów, z którymi współpraca przynosi największe zyski
- Kontrola zapasów magazynowych i maksymalizacja obrotu towarowego
- Pozyskiwanie informacji o nadmiernych zapasów i niskorotujących towarach
- Redukowanie zapasów słabo rotujących produktów
- Zwiększanie kredytu dostawczego poprzez rezerwowanie towarów w systemach dostawców
- Wykorzystanie systemu CRM, aby zarządzać kontaktami z dostawcą
- Określenie tendencji cenowych u poszczególnych dostawców
- Ustalenie, które kanały najlepiej sprzedają dane produkty/usługi
- Wykorzystywanie systemów IT w celu redukowania kosztów zarządzania ludźmi
- Integracja z systemami IT kontrahentów – Zautomatyzowanie procesu wprowadzania danych
- Automatyzacja procesów identyfikacji towarów (usprawnienie remanentów)
- Stworzenie nowych kanałów dostępu do rynku
- Wykorzystanie Internetu do zwiększenia świadomości klientów o przedsiębiorstwie i jego ofercie produktowej
- Wykorzystanie odpowiednich narzędzi, by zamówienie klientów/partnerów trafiało bezpośrednio do systemu ERP – sklep / zamówienia internetowe
- Upewnienie się, że system IT dostarcza pracownikom odpowiednie informacje w momencie gdy ich potrzebują
- Brak akceptacji dla opóźnień w wykonywanej pracy
- Natychmiastowe informacje dla handlowców
- Prognozy sprzedaży i przewidywane dane dla działu produkcyjnego
- Wykorzystanie systemów IT do zautomatyzowania ściągania należności
- Określenie czasu i formy zapłaty od klientów i partnerów
- Zidentyfikowanie klientów, którzy płacą z opóźnieniem
- Tworzenie automatycznych przypomnień/wezwań do zapłaty
- Automatyczne naliczenie kar
- Wykorzystanie systemu IT, by umożliwić ludziom pracę z domu
- Oszczędność do 30% kosztów biurowych jeżeli zostanie umożliwione pracownikom wykonywanie ich obowiązków w domu
- Praca w domu pozwala zaoszczędzić od 1 do 3 godzin dziennie poświęconych na dojazdy, które można zainwestować w rozwój firmy
- Wdrożenie narzędzi do analiz marketingowych
- Analiza kanałów sprzedaży
- Odpowiedni przydział zasobów handlowych i marketingowych do najbardziej dochodowych kanałów sprzedaży
- Analiza zwrotu inwestycji marketingowych (ROMI)