Data: Środa, 9 stycznia 2008, 15:22

„Rozmiar nie ma znaczenia” - NewsPoint o firmach IT


NewsPoint przygotował raport na temat firm IT o których najczęściej pisano w polskim internecie. Podsumowanie obejmuje pierwszych 35 firm specjalizujących się w usługach IT, uwzględnia dane za cały 2007 r. Firmy do badania zostały wyselekcjonowane z raportu Computerworld TOP200 za 2006 r. Podmioty znajdujące się w czołówce tego zestawienia nie zawsze wygrywają pod względem ilości publikacji. Ponadto, charakter publikacji – zwłaszcza dotyczących największych polskich firm - zadaje kłam obiegowej opinii, ze branża IT jest nudna.

Zdecydowanym rekordzistą jest firma Asseco, której nazwa do 31 grudnia 2007 r. pojawiła się w mediach już 6365 razy. Większość z publikacji na temat rzeszowskiego giganta stanowią komunikaty i informacje giełdowe. Wiele z nich dotyczy fuzji i przejęć (np. z Prokomem). Firma często pojawia się w mediach w kontekście akwizycji za granicami Polski (spółki czeskie, słowackie, rumuńskie i z regionu byłej Jugosławii oraz – niedawno - niemiecka firma AP-AG Group). Olbrzymią część publikacji stanowią wzmianki w kontekście sponsoringu drużyny siatkówki Asseco Resovia (1577 artykułów). Jednocześnie w raporcie Computerworld TOP 200 w zestawieniu największych dostawców usług IT w 2006 roku Asseco znajduje się na 24. miejscu.

Kolejnymi firmami w rankingu są światowi gracze – IBM (4446) i Oracle (2354). Na 4. miejscu znajduje się Prokom Software z 1857 artykułami. Wiele z nich dotyczy Ryszarda Krauzego i przedstawienia mu zarzutów fałszywych zeznań oraz utrudniania śledztwa w sprawie przecieku z akcji CBA w resorcie rolnictwa. Sporo medialnego zamieszania wokół Prokomu powstało również w związku z rezygnacją Krauzego ze stanowiska prezesa zarządu i sprzedażą Prokomu firmie Asseco. Prokom pojawia się również w kontekście sponsorowania drużyn Prokom Trefl Sopot i Prokom Arka Gdynia, jednak rzadziej niż pozostali informatyczni sponsorzy polskich drużyn (60 publikacji).

Wśród wybranych firm jeszcze trzy podmioty międzynarodowe (SAP, HP i Deloitte) zanotowały ponad 1000 publikacji w internecie. Kolejne firmy IT w zestawieniu to polskie spółki giełdowe: ComArch (1077), ATM (1054), Teta (1040), Emax (976), Infovide-Matrix (881) i ABG Ster-Projekt (832), o którym często pisano w kontekście połączenia z innym polskim gigantem informatycznym – SPIN. Przy bardzo silnej, piątej pozycji ComArchu w raporcie Computerworld TOP 200, zaskakuje dość niska ilość artykułów w internecie na temat tego informatycznego giganta. Informacje o krakowskiej spółce najczęściej dotyczą giełdy, kontraktów z instytucjami rządowymi oraz sportu (sponsoring Cracovii). Dzięki działalności sponsorskiej Comarch ‘zarobił’ aż 394 artykuły. Sponsorowanie sportu jest zatem dla firm IT doskonałą metodą na zaistnienie w świadomości odbiorców.

Z raportu NewsPoint wynika zatem, że wielkość nie ma znaczenia (przynajmniej w przypadku PR-u firm IT). Wysoka pozycja w rankingu podsumowującym wyniki finansowe nie zawsze wiąże się z dużą ilością publikacji.

Wykres


NewsPoint o firmach IT
| Drukuj | Zamknij |