Data: Wtorek, 8 lutego 2005, 13:23

GUS: Polskie firmy a Internet


Poziom dostępu do Internetu w przedsiębiorstwach krajów UE jest bardziej wyrównany niż w przypadku gospodarstw domowych. W Polsce wynosi 85% i nie odbiega znacząco od średniej europejskiej (89%). Główny Urząd Statystyczny dokładnie zbadał wykorzystanie Internetu w polskich firmach, my zaś proponujemy naszym Czytelnikom raport GUS-u w pigułce.

W ostatni dzień stycznia br. GUS opublikował wyniki pilotażowych badań, przeprowadzonych zgodnie z wymogami Unii Europejskiej. Badania dotyczyły wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych.

Badanie w przedsiębiorstwach zostało przeprowadzone w maju 2004 r. na reprezentatywnej próbie ok. 6000 przedsiębiorstw, w których liczba pracujących wynosiła 10 i więcej osób.

Tworzenie podstaw społeczeństwa informacyjnego

W chwili badania wykorzystywało komputery 92% przedsiębiorstw, a 85% posiadało dostęp do Internetu. Jeśli przyjrzymy się badanym przedsiębiorstwom pod kątem prowadzonej przez nie działalności, to okaże się, że prym wśród nich wiodły firmy informatyczne - 100% wykorzystywało komputery i miało dostęp do Internetu. Na drugim miejscu uplasowały się przedsiębiorstwa prowadzące działalność filmową, radiową i telewizyjną - odpowiednio 97% i 96%.

Najniższy odsetek odnotowano wśród firm z sekcji "Budownictwo" - 88% wykorzystywało komputery, a 82% posiadało dostęp do Internetu, a także w sekcji "Hotele i inne obiekty noclegowe turystyki" - odpowiednio 87% i 83%.

W badanych przedsiębiorstwach przynajmniej raz w tygodniu z komputera korzystało 33% pracujących, 21% używało komputera z dostępem do Internetu. Największy odsetek osób wykorzystujących w swojej pracy komputery, w tym z dostępem do Internetu, zaobserwowano wśród przedsiębiorstw zaklasyfikowanych do działu "Informatyka" - odpowiednio 94% i 88%, najniższy natomiast w sekcjach "Przetwórstwo przemysłowe" - 22% i 14% oraz "Budownictwo" - 21% i 15%.

Szybki i bezpieczny Internet

Wśród dużych przedsiębiorstw, które zadeklarowały posiadanie dostępu do Internetu, 79% dysponowało dostępem szerokopasmowym, a 60% łączyło się z Siecią przez modem analogowy. W przedsiębiorstwach średnich 47% wykorzystywało łącze szerokopasmowe, a 60% - przez modem analogowy. W przedsiębiorstwach małych tylko 21% deklarowało szerokopasmowy dostęp do Internetu, a 50% miało dostęp poprzez modem analogowy.

Problemy z utrzymaniem bezpieczeństwa sieci lub danych w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie zgłosiło 26% przedsiębiorstw posiadających dostęp do Internetu, w tym 48% przedsiębiorstw dużych, 29% średnich i 24% małych.

Przedsiębiorstwom posiadającym dostęp do Internetu najbardziej utrudniało pracę zawirusowanie komputerów powodujące utratę danych lub stratę czasu - zetknęło się z tym 48% dużych, 29% średnich oraz 23% przedsiębiorstw małych.

Dostęp osoby nieupoważnionej do komputerowych systemów zgłosił 1% przedsiębiorstw we wszystkich badanych klasach wielkości. Szantaż lub pogróżki związane z zagrożeniem bezpieczeństwa danych lub oprogramowania stosowanego w przedsiębiorstwach odnotowało 0,3% dużych i średnich oraz 0,1% przedsiębiorstw małych.

Rodzaje zabezpieczeń stosowanych przez przedsiębiorstwa z dostępem do Internetu według wielkości



Inwestowanie w ludzi i rozwój kompetencji informatycznych

Z badań wynika, że 36% przedsiębiorstw wykorzystywało Internet w celach szkoleniowych i edukacyjnych, z tego 56% dużych, 46% średnich i 32% małych.

Najwięcej przedsiębiorstw wykorzystujących Internet w celach szkoleniowych odnotowano w dziale "Informatyka" - 70%, natomiast najmniej w sekcji "Hotele i inne obiekty noclegowe turystyki" - 32%. W pozostałych rodzajach działalności odsetek ten kształtował się pomiędzy 34% a 43%.

Stymulowanie korzystania z Internetu

W 2003 r. zamówienia na towary i usługi (nie licząc zamówień składanych pocztą elektroniczną) złożyło 10% wszystkich przedsiębiorstw.

Przedsiębiorstwa dokonujące zakupów przez Internet, w tym płacące za zamówienia w trybie on-line według wielkości



Wśród zbadanych przedsiębiorstw sprzedaż przez Internet kształtowała się na poziomie 4%, z czego z tej formy sprzedaży korzystało 5% przedsiębiorstw dużych oraz 4% przedsiębiorstw małych i średnich.

Przedsiębiorstwa dokonujące sprzedaży przez Internet, w tym otrzymujące płatności w trybie on-line według wielkości



Wyniki badań dotyczące wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w gospodarstwach domowych przedstawiamy w oddzielnym tekście:

GUS: Jak Polacy korzystają z Internetu?


Źródło: www.di.com.pl
Anna Wasilewska-Śpioch
| Drukuj | Zamknij |