Data: Wtorek, 28 sierpnia 2007, 10:48

"DirectX 10 tylko dla Visty to pomyłka"


Według internetowego sondażu przeprowadzonego przez Valve Software, zaledwie 1 na 50 graczy, którzy mają dostęp do serwisu Steam, posiada kartę graficzną kompatybilną z DirectX 10 oraz zainstalowanego Windowsa Vistę. W wywiadzie dla heise online, Gabe Newell, prezes Valve Software, powiedział, że wypuszczenie DirectX10 wyłącznie dla Visty i z pominięciem XP było ogromnym błędem. Stwierdził, że decyzja ta wpłynęła na cały przemysł do tego stopnia, że tylko bardzo mały odsetek graczy może używać DirectX10.

Podczas tworzenia gier wieloplatformowych, które są również wypuszczane dla Xboksa 360 i Playstation 3, producenci szukają najmniejszego wspólnego mianownika. Skoro nowe konsole ani Microsoftu, ani Sony nie obsługują Shader Model 4.0 dla DirectX10, korzysta z niego tylko kilka gier, mówi Newell.

Ponad to, Newell opłakuje narastający brak różnorodności kontrolerów oferowanych grającym na PC. Chciałby widzieć akcesoria jak Wiimote, czy Guitar Hero, lecz skoro obsłuha DirectX dla tego typu sprzętu znacznie się zredukowała w ciągu ostatnich kilku lat, producenci nie ośmielili się wdrożyć tak drogich innowacji.

Half-Life 2 Orange Box, który zostanie wypuszczony na PC i Xbox 360 12-ego października, korzysta z możliwości DirectX 10 tylko w celu wygenerowania niektórych procesów mimicznych. Jednakże wizualnie obie te wersje są niemal nie do odróżnienia. Wersja na PS3 jest tworzona przez studio EA i planowo ma zostać wypuszczona od dwóch do trzech tygodni później.

Gra będzie do ściągnięcia z serwisu Steam już 10-ego października. Newell mówi, iż późniejsza data wypuszczenia wersji przeznaczonych do sprzedaży detalicznej została wprowadzona na prośbę sprzedawców. Handlowcy nie chcieli również różnych wersji, ich efektem byłaby emisja całego zestawu zawierającego: Half-Life 2, Episode 1, Episode 2, Portal i Team Fortress. Nawet przed datą wypuszczenia, Valve ogłosi dodatkowe pliki dla Steam’u, żeby obecni gracze Half-Life 2 nie musieli kupować gry po raz drugi.

Możliwości silnika Source zostały zwiększone na potrzeby Episode 2. Specjalny tryb ‘alpha blend’ generuje gładsze krawędzie. Dodatkowo wersja demo przedstawia nowe efekty zniekształceń i miękich cieni. Wersja Orange Box na konsole będzie również wykorzystywać cechy nowego silnika, takie jak HDR i obsługę procesorów wielordzeniowych. Wersja podstawowej odsłony gry nie została odświeżona. Na Xbox 360 i Playstation 3 Half-Life 2 działa w rozdzielczości 720p (1280 x 720 pikseli).

CHIP
| Drukuj | Zamknij |