Data: Sobota, 21 stycznia 2006, 07:45

Efekt pierwszego wrażenia działa także w sieci


Użytkownicy Internetu "w mgnieniu oka" wyrabiają sobie zdanie na temat danej strony WWW - informuje serwis internetowy Nature.com. Według kanadyjskich naukowców, o tym, czy podoba nam się strona internetowa, decyduje już pierwsze 50 milisekund.

O wszystkim decyduje pierwszy rzut oka - twierdzą badacze z Carleton University w Ottawie. Odkryli, że pierwsza opinia o oglądanej przez nas stronie internetowej powstaje w mózgu już po jednej dwudziestej sekundy. Wcześniej sądzono, że człowiek potrzebuje na to 10 razy więcej czasu.

Podczas eksperymentu naukowcy pokazywali ochotnikom różne strony WWW w odsłonach trwających 50 milisekund. Następnie badani musieli je ocenić pod względem "wrażeń estetycznych".

Okazało się, że opinie sformułowane po trwającym ułamek sekundy zerknięciu były zaskakująco zbieżne z ocenami, które powstały po dokładniejszym i dłuższym zaznajomieniu się ze stroną.

Jak podkreślają naukowcy, pierwsze wrażenie jest dość trwałe - decyduje o tym, w jaki sposób strona będzie później oceniana i użytkowana. Wynika to z tzw. efektu halo (aureoli). W ten sposób psycholodzy nazwali tendencję do automatycznego rozszerzania cech pozytywnych czegoś lub kogoś na podstawie pierwszej opinii.

Wyniki badań opublikowano w piśmie "Behaviour and Information Technology". Zdaniem naukowców, powinny zainteresować się nimi firmy posiadające i prezentujące się na własnych stronach w Internecie. Konkurencja jest ogromna a potencjalnego klienta można stracić dosłownie "w mgnieniu oka" - podkreślają badacze.
| Drukuj | Zamknij |