Artykuł
Komentarzy: 0 | Autor: eddy@heh.pl | Wyświetleń: 5104 | Data: 20 sierpnia 2016, 20:55
Wypalenie zawodowe. Jak go uniknąć?
Z badań amerykańskiego Instytutu Gallupa wynika, że tylko 35 proc. osób zajmujących najwyższe stanowiska w firmach angażuje się w swoją pracę, pozostali nie czują się zmotywowani. Jeśli do tego dochodzi zmęczenie, brak chęci do działania, objawy bezsenności, rozdrażnienia czy spadku energii, przyczyną może być wypalenie zawodowe. Problem ten dotyka wielu grup na różnych stanowiskach, od szeregowego pracownika po prezesa firmy, jego przyczyny mogą być różne na szczęście uniknięcie tego problemu jest łatwiejsze niż może nam się wydawać.PIERWSZA ZASADA – SYSTEMATYCZNOŚĆ
Nie ma nic gorszego niż odkładanie zadań na później. Zajmowanie się błahymi rzeczami a przez to brak czasu na te najważniejsze w danym momencie, czy przyjmowanie na siebie coraz to większej liczby obowiązków z reguły prowadzi do poczucia braku kontroli nad zadaniami, do kończenia projektów w ostatniej chwili, z co za tym idzie zbędnego napięcia, które nam ciągle towarzyszy. Prowadzi to do problemów, które nagromadzone mogą spowodować wypalenie zawodowe. Zdajemy sobie z tego sprawę ale nasza wiedza bywa często teoretyczna natomiast w praktyce wygląda to nieco inaczej. Pamięć ludzka posiada ograniczone zasoby na przechowywanie i przetwarzanie danych, przez co krótko mówiąc zdarza się nam lub naszym pracownikom zapomnieć o ważnym spotkaniu, raporcie, czy prezentacji dla klienta. Co zrobić aby mieć pewność, że ważne zadania, które mamy zrealizować albo nasz zespół zostaną wykonane w odpowiednim czasie? Jak uniknąć powtarzających się problemów z zarządzaniem zadaniami w firmie? Odpowiedź jest prosta – musimy skorzystać z narzędzia, które w formie terminarza ustali nam czas niezbędny na wykonywanie poszczególnych obowiązków. Kto by nie chciał mieć w swojej organizacji zwinnego produktu usprawniającego pracę wszystkich pracowników, z pomocą którego optymalnie uda się zaplanować cały dzień a na koniec czerpać satysfakcję z wyników. Pamiętajmy, że to właśnie dzięki systematyczności unikniemy wielu problemów, a zyskamy wewnętrzny spokój oraz zadowolenie z naszej pracy.
ZASADA DRUGA – NIE BĄDŹ JAK ROBOT
Nie jesteśmy maszynami! Nie możemy pracować nieustannie przez całą dobę. Jesteśmy ludźmi, którzy aby efektywnie działać potrzebują odpoczynku i życia prywatnego, czasu na hobby lub sport. Poczucie, że praca nami steruje i przejmuje nad nami kontrolę, jest bardzo destrukcyjne. Jeśli nie zmienimy swojego podejścia to nawet najlepszy na świecie zawód zostanie znienawidzony. Dobrze wiemy, że największą efektywność w pracy osiągamy wtedy, kiedy mamy poczucie, że powierzone zadanie sprawia nam przyjemność. Jak to osiągnąć? Przede wszystkim czas na odpoczynek. Zdaniem psychologów warto zapewnić sobie przerwę w pracy, podczas której możemy się zrelaksować i na chwilę oderwać od obowiązków. Już 15 minut spędzonych na kawie w kawiarni czy firmowej kuchni dystansuje nas od spraw zawodowych. Co ciekawe, wiele przedsiębiorstw o wysoce rozwiniętej dojrzałości wydziela specjalnie strefy relaksu z zamontowanymi konsolami, wygodnymi fotelami i innymi podobnymi „umilaczami” czasu. Firmy te mają pełną świadomość jak pozytywnie czynniki te wpływają na pracowników co przekłada się na wydajność i jakość wykonywanych obowiązków.
ZASADA TRZECIA – PRZEJMIJ KONTROLĘ I ZLIKWIDUJ PROBLEM
Powyższe rady mogą w mniejszym, lub większym stopniu zlikwidować problem jakim jest poczucie braku kontroli nad naszą pracą co w konsekwencji prowadzi do wypalenia zawodowego. Podstawą jednak jest dobra organizacja pracy zarówno naszej jak i naszego zespołu. Ogromnym wsparciem w tej kwestii są dedykowane aplikacje, które pozwalają nam zapanować nad chaosem i uporządkować wybrane lub wszystkie procesy w firmie.
LOG Systems
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Brak komentarzy. Może warto dodać swój własny?
Copyright © 2002-2024 | Prywatność | Load: 1.88 | SQL: 4 | Uptime: 142 days, 2:07 h:m |
Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl