heh.pl
Kanał informacyjny Heh.pl


Sobota 21 grudnia 2024 r.

artykuły | abc komputera (archiwum) | forum dyskusyjne | redakcja


Artykuł

Komentarzy: 0 | Autor: eddy@heh.pl | Wyświetleń: 18125 | Data: 13 czerwca 2007, 14:10

Strona internetowa - skuteczne medium komunikacji z klientem

88,5% polskich firm posiada dostęp do zasobów internetowych. Niewiele mniej krajowych przedsiębiorstw ma własne strony WWW, a aż 60% z nich nawiązuje stosunki handlowe za pomocą Internetu. Ilość serwisów WWW rośnie w tak zawrotnym tempie, dzięki popularności Internetu i wzroście jego znaczenia jako podstawowego narzędzia poszukiwania informacji.

Własna strona WWW to szansa by przy niewielkich budżetach reklamowych zaistnieć w świadomości klientów oraz zaprezentować własną ofertę w atrakcyjnej multimedialnej formie. Co ważne, promocja za pomocą własnej witryny internetowej wiąże się z relatywnie niskimi nakładami finansowymi w przeciwieństwie do działań mających na celu przekazywanie tych samych komunikatów za pomocą radia, prasy czy telewizji. Serwis internetowy firmy to jednocześnie duże ułatwienie dla potencjalnych klientów, którzy mogą znaleźć w jednym miejscu ogromne zasoby informacji oraz w łatwy sposób skontaktować się z przedsiębiorstwem.

Przewaga Internetu nad innymi mediami


W ostatnim czasie przewaga Internetu nad innymi mediami jest zdecydowanie bardziej widoczna niż jeszcze kilka lat temu. Z badań przeprowadzonych przez serwis Media2.pl wynika, że ponad połowa ankietowanych na pytanie: „Jakie media uważasz za wiarygodne źródło informacji” odpowiada, że Internet. Telewizja zdobyła dopiero 22%, a prasa 13%. Internet jako medium jeszcze nowe, łatwo dostępne i pozwalające na szczegółową prezentację materiału staje się powoli głównym narzędziem poszukiwania informacji.

Przekaz internetowy jest zdecydowanie lepiej zapamiętywany przez użytkowników. Informacje zamieszczane w Internecie są zawsze świadomie analizowane przez jednostkę. Dzieje się tak, dlatego iż uruchamiając stronę WWW użytkownik wybiera tylko te informacje, którymi jest zainteresowany, a dominującą formą przekazu pozostaje jednak słowo pisane.

Skuteczny przekaz internetowy jest uwarunkowany jeszcze jedynym czynnikiem, tym razem biologicznym. Odbiór informacji u człowieka odbywa się za pomocą lewej lub prawej półkuli mózgu. Prawa odpowiada za percepcję informacji wizualnych, ma charakter pasywny i emocjonalny. Lewa półkula odpowiada za czynności mówienia i czytania, odznacza się racjonalnością i jej charakter jest aktywny. Poszczególne media są odbierane przez jedną z półkul. Za odbiór informacji z Internetu, odpowiedzialna jest głównie prawa półkula mózgu człowieka – (racjonalna), dlatego Internet to medium aktywne, wymagające zaangażowania użytkownika. Internet i prasa jako medium łączy konieczność zaangażowania się użytkownika w czynność. Można oglądać telewizję czy słuchać radia wykonując wiele dodatkowych czynności (co z resztą się dzieje i jest jedną z głównym przyczyn malejącej skuteczności reklamy w TV), natomiast czytanie zawartości WWW jest wyborem świadomej koncentracji na przekazie.

Internet jest zdecydowanie bardziej użytecznym medium w zakresie elastyczności korzystania z jego zasobów, zapewnia on:
Dostęp do zasobów dla wszystkich – oznacza, że niezależnie od miejsca zamieszkania użytkownicy mogą pozyskać interesujące ich informacje np. o danym wydarzeniu nie biorąc w nim udziału. Jednocześnie będzie to tak samo wartościowa wiedza jak osób, które bezpośrednio biorą udział w zdarzeniu.
Nie linearność przekazu w czasie – w mediach tradycyjnych struktura czasu jest nieodwracalna – nie możemy wrócić do wydarzenia, które już miało miejsce. “W Internecie wymiana informacji opiera się na czasie nielinearnym – wiadomość e-mail nie wymaga natychmiastowej odpowiedzi”, tak więc czas w Internecie wg Kerckhova jest “rozwinięty” . To znaczy, że użytkownik może wracać do informacji zawartych na stronach WWW o każdej porze, co przy dzisiejszym trybie życia społeczeństwa dla wielu osób jest nieocenioną dogodnością.

Droga do skuteczności witryny internetowej


Popularyzacja Internetu sprawia, że witryny internetowe stają się bardzo efektywnym instrumentem promocji dla przedsiębiorstw. Czynniki, które wpływają na rosnącą popularność zastosowania serwisów internetowych to:
Ogólna dostępność – strona internetowa nie ogranicza przedsiębiorstwa do działania tylko w wybranym rejonie kraju, ale pozwala na prezentowanie i pozyskiwanie klientów zarówno na ogólnopolskich jak i światowych rynkach. Takie otwarcie na światowe rynki pozwala znacznie szybciej pomnożyć kapitał firmy, dzięki ogromnym możliwościom nawiązywania nowych kontaktów
Duża elastyczność modyfikacji – informacje na stronie WWW można w każdej chwili szybko zmodyfikować, co jest zresztą jednym z kluczowych warunków atrakcyjności serwisu WWW. Niezbędnym narzędziem do zmian w witrynach jest aplikacja internetowa CMS. Pozwala ona na zarządzanie treścią na stronie WWW i rozbudowę serwisu.
Promowanie oferowanych produktów – wykorzystując własną stronę WWW przedsiębiorstwo ma możliwość promowania swojej oferty przy niewielkich nakładach finansowych w porównaniu do kosztów, jakie musiałoby ponieść wykorzystując do reklamy radio czy telewizję.
Szybkość komunikacji z klientem – informacje, które dotyczą firmy i działań promocyjnych przedsiębiorstwa można natychmiast przekazywać klientom używając narzędzia jakim jest strona internetowa.
Atrakcyjność prezentowanych przekazów promocyjnych – multimedialny charakter sieci sprawia, że prezentacja ofert może się odbyć w sposób niezwykle atrakcyjny, a zależy to jedynie od środków jakie przedsiębiorstwo chce przeznaczyć na promocję. Firmy mogą reklamować się zarówno za pomocą: animacji, filmów, zdjęć czy grafik.

Jednak, aby elementy promocyjne zawarte w witrynie przynosiły firmie realizującej projekt korzyści finansowe należy pamiętać o badaniach marketingowych, które powinny silnie wpłynąć na całą koncepcję tworzenia serwisu. Za pomocą specjalnego oprogramowania możemy poddawać analizie popularność poszczególnych podstron serwisu, a nawet badać jaki typ internautów odwiedza nasz serwis. Po analizie potrzeb klienta, formułujemy założenia dotyczące celów jakie pełnić będzie serwis WWW.

Ma to później istotny wpływ na jego konstrukcję. Dobrze opracowany serwis internetowy charakteryzuje:
FUNKCJONALNY SYSTEM NAWIGACJI – współczesne społeczeństwo ma niewiele czasu, dlatego informacje zawarte w witrynie powinny być usystematyzowane w sposób logiczny, co pozwoli na poruszanie się po stronie w sposób intuicyjny.
CZĘSTA AKTUALIZACJA STRONY – klienci powinni mieć na bieżąco dostarczane wszelkie informacje, dotyczące nowych usług czy produktów, które są dostępne w ofercie przedsiębiorstwa.
PRIORYTET INFORMACJI – ważne informacje powinny być zamieszczane w widocznych miejscach, muszą się wyróżniać graficznie np. kolorem, typem czcionki.
BRAK STRON ,,Undeconstruction” - niemile odbierane przez użytkowników sieci są strony niedokończone. Lepiej więc, aby firma “wyłączyła” witrynę na czas jej modyfikacji, ponieważ niekompletna strona sprawia, że potencjalny klient na pewno drugi raz jej nie odwiedzi, nawet jeśli w późniejszym czasie będzie bardzo atrakcyjna wizualnie.
MOŻLIWOŚĆ ŁATWEGO KONTAKTU Z FIRMĄ – strona WWW nie może być jedynie medium transmisyjnym. W łatwy sposób może posłużyć użytkownikowi jako narzędzie kontaktu z przedsiębiorstwem. Współcześnie standardem staje się już formularz kontaktowy czy adres mailowy do działów odpowiedzialnych za sprzedaż i obsługę klienta.

Promocja na WWW


Strona internetowa to także wiele możliwości promocji. Przedsiębiorstwa, które dysponują większymi budżetami i pomysłami mają możliwość umieszczenia w swoich witrynach następujących form reklamy internetowej:

Rys.1 ButtonSkyscraper – graficzna, dynamiczna reklama, umieszczana po prawej stronie w oknie przeglądarki użytkownika. Po kliknięciu na reklamę użytkownik przekierowywany jest na promowany serwis. Skyscraper dzięki dużemu rozmiarowi i pionowemu ustawieniu jest bardzo dobrze widoczny podczas korzystania ze stron przez użytkownika.


Rys.2 SkyscraperButton – nieduży przycisk, zazwyczaj w kształcie kwadratu, w którym umieszczana jest grafika. Po kliknięciu w obszar obrazka użytkownik zostaje przekierowany na stronę reklamodawcy.


Rys.3 Box  śródtekstowyBox śródtekstowy – grafika, która umieszczona jest w centralnej części strony WWW przybiera formę prostokąta. Zarówno z góry jak i z dołu opływana jest tekstami redakcyjnymi. Box śródtekstowy może zawierać zarówno grafiki, teksty jak i odnośniki WWW do stron reklamodawcy.


Rys.4 BillboardBillboard – duży baner umieszczany w kształcie prostokąta poziomy lub pionowy. Umieszczany w górnej części strony WWW, w centralnej jej części. Bilboard zawiera statyczną lub dynamiczną
grafikę i przekierowuje na stronę reklamowanego produktu. Pierwszy internetowy bilboard pojawił się w Polsce w 2002r.


Rys.6 Brand markBrand mark – graficzny element reklamowy przypominający pop-up'a z tym wyjątkiem, że może przybierać nieregularne kształty. Emitowany jest nad treścią oglądanej strony w dowolnym miejscu.


Rys.5  Pop-upPop-up – z ang. “wyskakujące okienko” to jedna z funkcji stron WWW, powodująca automatyczne uruchamiane nowego okienka z określoną treścią w przeglądarce internetowej.


Video ad – stosują je firmy dysponujące większymi budżetami, gdyż jest to kosztowna forma. Video ad to krótkie filmy reklamowe zwykle 30 sekundowe. Umieszczane są na stronach portalu, który przedstawia zalety oferty. Obecnie jest to najbardziej rozwijana forma reklamy internetowej.

Zarządzanie stroną WWW


Przygotowanie atrakcyjnej witryny to nie tylko jej projekt, stworzenie i umieszczenie elementów promocyjnych, to również aktualizowanie strony. Koszty zmiany dokonywane na stronie WWW zależne są przede wszystkim od tego czy będzie to witryna statyczna czy dynamiczna. W statycznym serwisie WWW umieszczane są podstawowe, przeważnie niemodyfikowalne informacje - o firmie, jej ofercie a także dane kontaktowe. Taka witryna jest wykonywana w technologii HTML - to język składający się ze znaczników służący do pisania stron WWW. Zaletą takiej strony jest jej niewielka cena wykonania, ale ewentualnych zmian na takiej stronie dokonywać muszą przeważnie firmy zewnętrzne lub projektanci takich stron.

Firmy, które mają potrzebę częstej modyfikacji danych wybierają strony dynamiczne - od statycznej różni się sposobem działania i większymi możliwościami, a to dzięki wykorzystaniu np. języka programowania PHP i baz danych, możliwe jest generowanie stron o zmiennej zawartości. Taka witryna składa się z kilku do kilkudziesięciu podstron. Firmy, które posiadają dynamiczne strony WWW do modyfikacji informacji używają zazwyczaj aplikacji do zarządzania treścią na stronach WWW – Content Management System (CMS). Zakup takiego programu i przeszkolenie pracownika z umiejętności posługiwania się aplikacją jest zdecydowanie tańsze aniżeli korzystanie z usług firm zewnętrznych.

Dzięki aplikacji CMS użytkownik ma możliwość:
Zarządzania zawartością serwisu WWW – użytkownik może zupełnie samodzielnie, w prosty sposób dokonywać modyfikacji całej zawartości serwisu.
Szybkiego przekazywania informacji – za pomocą aplikacji można natychmiast publikować informacje na stronie WWW.
Modyfikacji poszczególnych podstron – taka możliwość istnieje dzięki zarządzaniu blokami zawartymi na stronie.
Wielojęzyczności strony – większość dostępnych na rynku aplikacji CMS jest wielojęzyczna, co pozwala na prowadzenie strony w dowolnie wybranym języku obcym.
Łatwego integrowania i rozbudowywania witryn – większość aplikacji CMS można poszerzyć odpowiednio do indywidualnych potrzeb użytkownika.

Jednak, aby przedsiębiorstwo mogło zarządzać stroną internetową osobiście za pomocą aplikacji CMS, niezbędne jest jej wdrożenie. Zajmują się tym profesjonalne firmy zazwyczaj produkujące i sprzedające programy do zarządzania treścią na stronie WWW.
Proces wdrażania aplikacji internetowej CMS odbywa się u każdego klienta w nieco inny sposób. Zależne jest to od potrzeb przedsiębiorstwa, które będzie korzystało z oprogramowania.” - powiedział Kierownik Działu Sprzedaży i Serwisu firmy Varico.

Internet - prognozy na przyszłość


Posiadanie własnej strony internetowej nie jest już pomysłem na biznes, ale czymś co powoli staje się standardem. Nowe pokolenie konsumentów Digital Nation to ludzie młodzi, traktujący Internet jako integralny element codzienności. To oczywiste, iż coraz chętniej będą oni poszukiwali produktów w Internecie i będą dokonywać zakupów za jego pośrednictwem. Firmy, które nie zdecydują się zaistnieć w cyberprzestrzeni nowych możliwości, stracą istotne możliwości penetrowania rynku, będą nie dostosowane do coraz to ostrzejszych reguł konkurencyjności rynku.


Literatura:
1. Agnieszka Leśniewska, Reklama internetowa, Gliwice
2. Derrick de Kerckhowe, D Inteligencja otwarta, Warszawa
3. www.polandgateway.com
4. Badania serwisu Media2.pl


Poleć znajomym: Udostępnij

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.


Brak komentarzy. Może warto dodać swój własny?



Autor:  










Copyright © 2002-2024 | Prywatność | Load: 1.42 | SQL: 4 | Uptime: 141 days, 23:33 h:m | Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl