Wtorek, 12 października 2010, 16:20
Skargi na zakupy w Internecie
Aż 42% (2008 r.) i odpowiednio 55% (2009 r.) wszystkich skarg, które trafiły do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, dotyczyło handlu internetowego. Raport „The European Online Marketplace: Consumer Complaints 2008-2009” prezentuje problemy, z jakimi najczęściej mają do czynienia konsumenci, dokonujący zakupów produktów i usług za granicą za pośrednictwem Internetu.Twórcy raportu wskazali 7 problemowych obszarów, które najczęściej powtarzały się w skargach konsumentów: dostawa (brak, opóźnienie), wadliwy/niezgodny z umową produkt lub usługa, warunki umowy, cena i płatności, kwestie rekompensaty/odszkodowania, techniki sprzedaży (np. nieuczciwe praktyki rynkowe), oszustwo.
Trzy czołowe kategorie, czyli problemy z dostawą, produktem lub usługą oraz warunki umowy, stanowiły aż 84% (2008 r.) i 83% (2009 r.) liczby skarg związanych z zakupami za pośrednictwem internetu, które otrzymała Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich. Podobne dane statystyczne pochodzą z 2007 r. (86%), co wskazuje, że kluczowe obszary problemowe wciąż pozostają niezmienione.
W raporcie dokonano wnikliwej analizy skarg transgranicznych, czyli takich, w których konsumenci skarżą się na przedsiębiorców zagranicznych. Celem projektu było określenie natury prawnych i praktycznych problemów, jakie napotykają konsumenci i wskazanie obszarów wymagających naprawy, tak by zwiększyć zaufanie konsumentów do dokonywania zakupów w Sieci.
Ze statystyk wynika, że skargi w większości przypadków dotyczyły następujących kategorii produktów oraz usług kupowanych przez Internet: bilety lotnicze, zakwaterowanie, wynajem samochodów, bilety (na mecze, koncerty), sprzęt elektroniczny, odzież, części samochodowe. Największa liczba skarg konsumenckich, wymagających interwencji Sieci ECC-Net w latach 2008-2009, dotyczyła przedsiębiorców zarejestrowanych na terenie Niemiec (37% w 2008 r. i 34% w 2009 r.). Wśród pozostałych firm, na które najczęściej skarżyli się konsumenci, najwięcej pochodziło z Francji, Wielkiej Brytanii, Luksemburga i Holandii.
Biorąc pod uwagę tempo rozwoju technologii informacyjnych, raport wskazuje także na kwestie związane z publikacją treści w Internecie, prezentowaniem cen oraz metodami płatności. Dane zebrane w raporcie Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich mają posłużyć dyskusji nad skuteczniejszym egzekwowaniem praw konsumentów i ma stanowić kolejny krok w podnoszeniu poziomu zaufania ich konsumentów względem dokonywania zakupów przez Internet na terenie Unii Europejskiej.
paku
Wersja do druku
Podobne tematy
Pieniądze albo pliki – jak zapobiec wymuszeniom w internecie?
, 11.05.2017 r.
Płatne treści w polskim internecie
, 18.07.2012 r.
Chiny: Żadnej prywatności w Internecie
, 15.07.2010 r.
Chcą inwigilacji w polskim Internecie
, 20.08.2009 r.
Skargi na "tajne" poprawki Microsoftu
, 25.06.2009 r.Starsze
Mitsubishi pokazał 155-calowy ekran OLED, 17:41
HTC z nową rodziną smartfonów na Windows Phone 7, 17:35
Nowsze
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Brak komentarzy. Może warto dodać swój własny?
Copyright © 2002-2025 | Prywatność | Load: 8.52 | SQL: 15 | Uptime: 152 days, 12:18 h:m |
Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl