heh.pl
Kanał informacyjny Heh.pl


Sobota 21 grudnia 2024 r.

artykuły | abc komputera (archiwum) | forum dyskusyjne | redakcja


Czwartek, 19 sierpnia 2010, 10:00

Facebook wprowadza usługę lokalizacji

Dzięki aplikacji dla iPhone lub specjalnej stronie użytkownicy Facebooka mogą informować innych o swoim położeniu. Tej usługi spodziewano się od dawna. Jeśli chodzi o prywatność można uznać, że Facebook zachował umiarkowane podejście.

Obserwatorzy poczynań Facebooka czekali na usługę lokalizacji od marca br. Wtedy serwis dokonał zmian w swojej polityce prywatności, która przewidywała m. in., że może on zbierać informacje o miejscach odwiedzanych przez użytkownika. Te informacje mogą być też pozyskiwane od jego znajomych.

Oczekiwana usługa lokalizacji pojawiła się wczoraj. Nosi nazwę Facebook Places, a jej przeznaczenie jest oczywiste - służy do informowania znajomych o swoim położeniu poprzez "meldowanie się" w określonych miejscach.

W chwili startu usługa jest dostępna tylko dla mieszkańców USA. Planowane jest uruchomienie jej w innych krajach, ale nie padły żadne daty. Aby korzystać z Facebook Places trzeba użyć najnowszej wersji aplikacji Facebooka dla iPhone'a. Można też odwiedzić w przeglądarce stronę touch.facebook.com. Korzystanie z usługi w taki sposób wymaga wsparcia dla HTML5 i geolokacji.

Jak działa Facebook Places?


W aplikacji dla iPhone (lub na touch.facebook.com) znajduje się duży przycisk "Check In", który służy do meldowania się w określonym miejscu. Po wciśnięciu przycisku aplikacja wyświetli listę miejsc w okolicy użytkownika. Po wybraniu wyboru miejsca znajomi użytkownika zobaczą informację o jego położeniu. Informacja ta znajdzie się również na stronie danego miejsca (w części Recent Activity).

Usługa umożliwia tagowanie znajomych, którzy przebywają razem z użytkownikiem (podobnie jak można oznaczać osoby na zdjęciach). Jest też możliwość sprawdzenia kto jeszcze zameldował się w danym miejscu.

Prywatność?


Podejście Facebooka do prywatności w nowej usłudze można uznać za umiarkowane. Użytkownik sam decyduje kiedy następuję "meldowanie się". Tagowanie znajomych jest możliwe tylko, jeśli oni się na to zgodzili.

Domyślnie informacja o "meldunku" trafia tylko do znajomych użytkownika. Oczywiście można to zmienić w ustawieniach prywatności.

Kiedy po raz pierwszy ktoś otaguje użytkownika, jest on o tym informowany i ma wybór - pozwolić innym na tagowanie swojej osoby lub nie. Potem użytkownik jest za każdym razem informowany o tym, że ktoś oznaczył go w danym miejscu. Każdą informację o znalezieniu się w danym miejscu można usunąć.

Użytkownicy Facebook Places będą mieli też dostęp do aplikacji zewnętrznych wykorzystujących lokalizację. Takie aplikacje będą musiały otrzymać zgodę użytkownika zanim dostaną jego dane. Znajomi użytkownika będą w stanie dzielić się jego "meldunkami" z aplikacjami, których używają. Może on to również ograniczyć w ustawieniach prywatności.

Początkowo nowa usługa nie musi być bardzo popularna. Z badań Pew Internet & American Life Project wynika, że 5% amerykanów skorzystało z usług lokalizacji. Oczywiście udostępnienie usługi przez serwis Facebook będzie oznaczać wzrost popularności.

Przedstawiciele Facebooka nie chcą mówić o monetyzacji. Oficjalnie zawsze byli wyznawcami strategii "najpierw buduj, potem zarabiaj". Wiadomo jednak, że np. marketerzy mogą tworzyć oferty w oparciu o lokalizację. Przykładowo sklepy lub restauracje mogą dawać zniżki osobom, które się w nich zameldują, jednocześnie polecając punkt innym użytkownikom Facebooka.

Powstawały już oferty tego typu w oparciu o serwis Foursquare (wyspecjalizowany w usłudze lokalizacji). Co ciekawe, nowa usługa Facebooka będzie współpracować z takimi startupami. Użytkownicy usług takich jak Foursquare i Gowalla mogą połączyć swoje konta z Facebookiem, aby "meldunek" wykonany np. w Gowalla był widoczny na Facebooku. Nie będzie jednak możliwości meldowania się na Gowalla z poziomu Facebooka.

Marcin Maj


Wersja do druku
Poleć znajomym: Udostępnij

Podobne tematy


Starsze

18.08.2010 r.

25-nanometrowe NAND trafiły do producentów, 18:37

Mio pozostaje liderem na rynku nawigacji w Polsce, 18:36


Nowsze

19.08.2010 r.

Nikon D3100 oficjalnie, 19:00

20.08.2010 r.

Wyjątkowy ferromagnetyczny ferroelektryk, 15:53


Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.


Brak komentarzy. Może warto dodać swój własny?



Autor:  










Copyright © 2002-2024 | Prywatność | Load: 2.38 | SQL: 13 | Uptime: 194 days, 22:19 h:m | Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl