heh.pl
Kanał informacyjny Heh.pl

Środa 24 kwietnia 2024 r.

artykuły | abc komputera (archiwum) | forum dyskusyjne | redakcja

Poniedziałek, 8 marca 2010, 18:28

Kropki kwantowe czytają spin

Powstała nowa klasa półprzewodników, nazwana roboczo magnetycznymi kropkami kwantowymi. Same kropki kwantowe są znane od lat, teraz jednak wzbogacono je o możliwe do zastosowania w praktyce właściwości magnetyczne.

W Nature Materials opisano właśnie kropki, które nie tylko mogą kontrolować przepływ elektronów czy emitować fotony, ale wykazują też dobre właściwości magnetyczne, pozwalające na odczytywanie spinu elektronów.

Zespół pracujący pod kierownictwem profesora Jin Zou z University of Queensland zauważa, że są to pierwsze magnetyczne kropki kwantowe, które powstały w temperaturze powyżej pokojowej. Naukowcy zaprezentowali też metody kontroli pola elektrycznego w temperaturze dochodzącej do 100 kelvinów.

Profesor Zou mówi, iż dzięki możliwości wykrywania spinu, nowe kropki kwantowe znajdą zastosowanie w wielu nowych dziedzinach, gdzie będzie można wykorzystywać zarówno ich właściwości magnetyczne jak i optyczne.

Kluczem do opracowania nowych kropek było znalezienie odpowiedniej wartości dla koncentracji manganu w germanowych kropkach. Okazało się, że powinno być go około 5%, dzięki temu można kropkom nadać własności magnetyczne, nie tracą własności optycznych.

Mariusz Błoński

Wersja do druku
Poleć znajomym: Udostępnij

Podobne tematy

Starsze

08.03.2010 r.

Poniżej 4 litrów na 100 km, 18:27

Poważny błąd w OpenSSL, 10:26

Nowsze

09.03.2010 r.

Microsoft: Kampania reklamowa Binga za dwa miliardy funtów, 19:08

SP1 dla Windows 7 jeszcze w bieżącym roku?, 19:09

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Brak komentarzy. Może warto dodać swój własny?

Autor:

Copyright © 2002-2024 | Prywatność | Load: 1.39 | SQL: 9 | Uptime: 66 days, 1:53 h:m | Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl