Sobota, 27 września 2008, 08:37
Przepłacają z powodu strachu przed przegraną
Strach przed przegraną skłania uczestników aukcji do przepłacania – tak wskazują wyniki funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (Science).Skany wykazały, że mózgi "przepłacaczy" silniej reagują na przegraną (utratę) niż na wygraną. Autorzy badań wykazali zatem, że płacenie za dużo wcale nie jest napędzane przez, jak to nazwali, radość zwycięstwa.
W pierwszej części eksperymentu 17 ochotników brało udział albo w grze o charakterze aukcji, albo loterii. W obu chodzi o pieniądze, ale, jak wiadomo, podczas aukcji trzeba przebić konkurentów, a w loterii wszystko zależy od ślepego losu.
Gdy licytując, ludzie tracą, pojawia się silna reakcja w obrębie prążkowia (striatum). Ze świecą jej jednak szukać, gdy udaje im się wygrać. Im większa tendencja do przepłacania, w tym większym stopniu w obliczu przegranej uaktywnia się prążkowie. Przewidując, że ktoś może im sprzątnąć sprzed nosa cenny kąsek, np. najnowszą torebkę Gucciego czy laptop, osoby najbardziej obawiające się porażki zaczynają licytować ponad miarę.
Hipotezy te potwierdziły się w innym eksperymencie psychologów z New York University. Podzielili oni ochotników na 3 grupy (wszyscy brali udział w tej samej grze aukcyjnej). Jednej kazano po prostu licytować, członkowie drugiej mieli po wygranej dostać dodatkowe 15 dolarów, a przedstawicielom trzeciej zapowiedziano, że jeśli przegrają, stracą 15-dol. bonus, który umieszczono w ich polu widzenia. Druga i trzecia grupa miały teoretycznie zyskać to samo (15 dolarów), ale bojąc się przegranej, osoby zagrożone utratą widocznej nagrody systematycznie oferowały większe stawki.
Wszyscy spodziewali się motywującego wpływu nagrody, tymczasem wolontariusze bardziej obawiali się przegranej.
Anna Błońska
Wersja do druku
Podobne tematy
Starsze
Ultracienki bezprzewodowy głośnik od Altec Lansing do telefonów GSM, 17:56
Historia przeglądania wg Apple, 17:47
Nowsze
Wyrok korzystny dla RIAA unieważniony, 20:44
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
allegro - 28 września 2008, 01:23
thats why im making money honey :)
Copyright © 2002-2024 | Prywatność | Load: 1.45 | SQL: 9 | Uptime: 141 days, 20:13 h:m |
Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl