heh.pl
Kanał informacyjny Heh.pl


Sobota 21 grudnia 2024 r.

artykuły | abc komputera (archiwum) | forum dyskusyjne | redakcja


Poniedziałek, 20 marca 2006, 12:54

7 urodziny Wakacje.pl

Polski rynek e-handlu to dzisiaj około 1000 serwisów sprzedających przez Internet. Tylko 9,5% z nich działa dłużej niż 5 lat. Do tego grona należy gdański portal turystyczny Wakacje.pl, który zaistniał w Sieci w marcu 1999 roku.

Pomysł stworzenia serwisu, który umożliwiałby rezerwację ofert wielu organizatorów, narodził się podczas wspólnych wakacji obecnych prezesów firmy – Michała Kaczorowskiego i Mariusza Panka.

Informatyk i ekonomista z Trójmiasta postanowili wykorzystać sprzyjające tendencje na rynku usług turystycznych i pójść śladami zagranicznych potentatów turystyki, którzy podstawy działalności zbudowali na potędze prężnie rozwijającego się Internetu.

"Pomysł był odważny, istniało też ryzyko, że takie usługi nie przyjmą się wśród Polaków, którzy dopiero zaczynali oswajać się z możliwościami sieci. W momencie startu serwisu z Internetu korzystało jedynie 4% Polaków. Mimo to, wierzyliśmy w ten biznes. Obserwując posunięcia zagranicznych debiutantów z 1996 roku, kreowaliśmy nową jakość na powoli kształtującym się polskim rynku usług on-line" – wspomina Michał Kaczorowski, prezes i jeden z założycieli Wakacje.pl

Początki przyniosły pesymistyczne wizje. Mimo, że na świecie era powszechności Internetu rozpoczęła się wraz z pojawieniem się przeglądarki Netscape, pod koniec lat '90 aż 77% polskich internautów ze światem łączyło się za pomocą modemu. Nie było też mowy o dostępie do zasobów sieci w małych miastach.

W 1999 nadal nie istniała firma, która oferowałaby sprzedaż wycieczek zagranicznych wyłącznie on-line. Michał Kaczorowski, był wówczas pionierem przemysłu internetowego w kraju – od 1994 roku działał w TASK-u, a od 1996 prowadził własną firmę Interweb, która stworzyła portal regionalny trójmiasto.pl.

Przedsięwzięcie miało też większe szanse powodzenia ze względu na doświadczenie w zarządzaniu drugiego z założycieli Wakacje.pl – Mariusza Panka, wcześniej związanego z korporacjami Gillette i Nestle.

"Rewolucja Netscape umożliwiła rozwój nie tylko biurom turystycznym, ale również liniom lotniczym, co z kolei zaowocowało udaną współpracą obu sektorów w internetowej przestrzeni. To był dobry moment, aby wyjść naprzeciw pragnieniom klientów i zaoferować coś, czego jeszcze nie mieli - bazę pakietów wycieczkowych wielu różnych organizatorów pod jednym adresem www" – tłumaczy Panek.

Wakacje.pl w 2000 roku przekształciły się w spółkę z o.o i uzyskały obroty rzędu 3,2 mln. zł, dwa lata później była to już kwota 16,7 mln zł. Portal nie zwolnił tempa rozwoju również w roku 2005, osiągając obroty ze sprzedaży wycieczek na poziomie 28,6 mln.

W 2005 roku z oferty spółki skorzystało 17 tys. internautów - więcej, niż w trzech poprzednich latach działalności (2002-2004 - 14,5 tys.). Firma uzupełnia usługi o sprzedaż off-line, otwierając punkty sprzedaży bezpośredniej w dużych centrach handlowych. Do portalu należy też 20 różnych domen oraz serwis Wypoczynek.pl – poświęcony wyłącznie turystyce krajowej.

"W przyszłości zamierzamy jeszcze bardziej skupić się na rozbudowie narzędzi Contact Center. Będziemy również kontynuować wdrażanie nowoczesnych programów szkoleniowych dla naszych specjalistów ds. sprzedaży. Z naszych doświadczeń wynika, że to nie nikt inny, lecz dobrze zmotywowani i doceniani pracownicy są najlepszym medium pozyskującym klientów" – dodaje Kaczorowski.

Specyficzną cechą turystycznego sektora e-biznesu jest poziom, na jakim rozgrywa się konkurencja między najważniejszymi graczami. Nie liczy się cena, gdyż każdy z działających graczy sprzedaje wycieczki po cenie touroperatora, lecz siła marki, świadomość internautów o działalności firmy, poparta rzeczowym zapleczem merytorycznym, jakie oferuje serwis.

Zobacz Wakacje.pl.

Wersja do druku
Poleć znajomym: Udostępnij

Podobne tematy


Starsze

20.03.2006 r.

Kradli filmy, gry i programy komputerowe, 12:43

Bakterie źródłem energii?, 12:38


Nowsze

20.03.2006 r.

Porównywanie wolności, 15:03

AMD traci udział na rynku, 15:08


Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.


Brak komentarzy. Może warto dodać swój własny?



Autor:  










Copyright © 2002-2024 | Prywatność | Load: 0.89 | SQL: 9 | Uptime: 141 days, 18:34 h:m | Wszelkie uwagi prosimy zgłaszać pod adresem eddy@heh.pl